AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Friday, April 2, 2010

~*Din Beramboi yang ku kenali...*~

Sebetulnya aku hanya mengenali Din melalui media. Dan sudah berbelas2 tahun aku tahu kewujudan Din dipersada seni sebagai pelawak atau aku kategorikan Din sebagai penghibur. Aku cukup terhibur dengan aksi dan butir2 lawak yang terbit dari kreativiti humor beliau. Din merupakan penghibur dan pelawak yang paling aku minati selain JOZAN, Afdlin Shauki, Jalil Hamid, Sabri Yunus dan Harun Salim Bachik. 

Mengimbau kembali sepanjang jalan kenangan antara aku dan Din Beramboi adalah pada tahun 1996. Pada ketika itu Din menjadi deejay di stesen radio THR. Setiap hari sampai saja di rumah (dari sekolah ) aku akan cepat2 on radio. Ini semua gara2 nak dengar celotah Din yang pada ketika itu menggunakan nama Din Highway. Memang kelakar tak hengat!!! Aku cukup suka kalau dia buat watak Shasha...memang boleh senak perut dibuatnya! hahaha...tapi itu semua hanya tinggal kenangan...huuu sedih la pulak...

Ada lagi kenangan aku dengan arwah Din Beramboi. Disebabkan beliau, aku suka sangat baca komik Ujang yang begitu popular pada era 90an sebab dalam komik tu ada karakter Pakcik Din yang sungguh mengharu-birukan. Dan aku ingatkan karakter dan karya Pakcik Din tu dicipta oleh Din Beramboi sendiri...rupanya ia adalah karya kartunis Ujang. Whatever it is, aku rasa Pakcik Din memang sesuai dan secocok dengan Din Beramboi...sempoi habis!!

inilah Pakcik Din Beramboi yang senget & sengal


Anda pernah dengar drama sebabak dan sawancara di Era.fm?? Aduhaiii kelakar tak hengat punya!! Idea dan kreativiti dua insan seni yang berjaya mencuit hati ramai rakyat Malaysia setiap hari. Anda pernah tengok program Spontan di Astro Warna?? Kalau anda nak tahu...aku berjaya memujuk my hubby untuk langgan Astro Warna disebabkan aku nak tengok gelagat Din Beramboi dalam program Spontan. Dan rupa2nya kakak aku pun turut terpengaruh dengan aku...sanggup langgan Astro Warna kerana nak tengok Din beraksi dalam Spontan. Bila Din takde dalam beberapa siri Spontan, aku jadi bosan...rasa macam takde mood nak layan program tu dan akhirnya aku batalkan langganan untuk Astro Warna. 

Namun, segala2nya hanya tinggal memori. Din Beramboi telah dipanggil pulang mengadap Yang Maha Esa pada hari Jumaat, 2 April 2010 jam 12:30am kerana demam denggi berdarah. Memang sedih namun segalanya sudah tersurat dan perlu diredhai pemergiannya. Moga roh Din Beramboi atau nama sebenar beliau, Mior Ahmad Fuad Mior Badri diberkati Ilahi. Marilah kita sama2 sedekahkan al-fatihah buat arwah kerana itulah penghubung yang tidak akan putus antara yang masih hidup dengan yang telah meninggal dunia. Al-fatihah....

Sabda Rasulullah SAW :
“Sesiapa yang meninggal dunia pada hari Jumaat atau malamnya, nescaya dituliskan oleh Allah baginya pahala syahid, dipelihara daripada seksa kubur, dengan syarat dia beriman.”


Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

5 comments:

suri said...

salam..
kak mf terlewat untu masuk ke ruangan ini..huhu..kt pjbt mmg bz gila kak.kat umah anak kecik pula mengendingkat kaki suri..


huhu..

ye;lah yg pergi ttpga arwah di tempatkan org2 yg beriman.. AMIN

AufaZanKi said...

wsalam suri...

anyway thanx for da visit...n akak x kisah pun if suri x visit hari2...akak berblog sj suka2...utk kepuasan diri sendiri n utk memori buat anak2 akak...:))

to be franked..sampai hari nie akak still sedih dgn pemergian Din...

etomyam said...

wah..memang nostalgia tengok kartun tu..

suri said...

suri suka kartun dia..masa kecik mmg suka jalan cternya yg geli hati..hehe smoga ronya tenag di sana :)

AufaZanKi said...

en jaz...segalanya hany tinggal kenangan...

suri...mudah2an...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...