AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Sunday, May 12, 2013

Demam tonsil + Asthma wanna be

Dah empat hari Kashfina demam
 
Ingatkan demam biasa...
 
Rupa-rupanya demam tonsil
 
 
 
 
First time mengadap orang yg kena tonsil
 
Teruk jugak demam tonsil ni
 
Baru ku tahu.....
 
Yang paling menakutkan saya bila suhu badan Kashfina jadi tak menentu
 
N bila panas tu...rasa macam panas sangat badan dia

Tak sangka pulak suhu badan Kashfina boleh mencecah 40 *darjah* C...*ntah..tak tau kat mana letaknya simbol 'darjah' dekat keyboard*

Nasib baik masa tu ada dekat klinik...masa dalam bilik doktor langsung takde rasa panic

Doktor pulak yg panic!

Acah aje....hahaaa...I mean doktor cepat2 masukkan voren dalam b*tt Kashfina


Tapi...bila dah keluar dari bilik doktor...serta-merta rasa cemas tu datang!

Saya terus bawa Kashfina ke toilet n basahkan badan n kepala dia

Saya tahu Baba pun macam panic jer...tapi sebab dia lelaki...kena la kontrol macho...hmmm machokah??? ;p

Sudahnya...semalaman kami berjaga n tidur2 ayam...sebab risaukan Kashfina

Psssttt....ayam tidur macamana ek? *kahkahkah*



Esoknya...semalam la...pagi n tengahari bukan main lagi Kashfina main n melompat...macam orang dah sihat!

But I thaught so...

Tup-tup...menjelang pukul lima...saya tengok dia dah lemah

Rasa kepala n badan dia...panas!

Allahu Rabbi...cepat2 bagi dia ubat

Lap seluruh badan Kashfina


Then..saya tengok Amnina pun macam dah berjangkit je

Merengek aje...

Aduh! lagi la membuatkan saya panic!

Rasa macam nak hire doktor jer...hahaaa macam apa je kan!

Tapi memang saya rasa doktor memang sangat memainkan peranan dlam mengawal emosi pesakit dan juga keluarga pesakit

Apa kata kita syorkan...satu rumah satu doktor...apa kata survey???

Hahaaaa...siapa nak bayar gaji??? ;p
 

Ditambah pula dengan komen dalam FB...lagi la merisaukan saya

Better bertindak awal daripada kita menyesal kerana silap kita sendiri

Makanya...malam tadi berkampung la kami di HTAA

Seriously...lemah selemahnya nak deal dengan hospital

Lama!!!!!!!!!!


*actually...nak say sorry to Baba..sebab mengganggu kerja beliau semalam..malam semalam ada tayangan teater under Unit Budaya UMP...saya serba salah sebenarnya nak bagitau Baba..tapi rasa risau dan cemas la yg terlalu mendesak untuk saya bagitahu Baba yg saya nak bawa Kashfina n Amnina ke hospital...tapi kalau Baba kata dia nak settlekan kerja dia dulu..saya boleh bertahan lagi kot..tup-tup Baba suruh bersiap...ntah...serba salah dibuatnya...antara kerjaya dan anak...maybe itu yg Baba fikirkan...sekali lg sayang minta maaf yea Baba?*



Di hospital...lain pulak ceritanya

Kashfina yang saya risaukan sangat tu...bukan main lg dia...segar bugar!

Oooo...dah bagi dia makan ubat kan petang tu...
 
Lagipun demam tonsil memang macam gitu gayanya
 
Suhu badan tak menentu

Yang bermasalah...Amnina la pulak!

Dua kali kena ambil nebulizer


Saya pelik...dah beberapaa orang doktor yang saya consult...semuanya kata Amnina bukan kena asthma...cuma ada jangkitan pada sauran pernafasan

Tapi...saya tengok...cara Amnina bernafas masa tu memang macam org asthma

tapi...minta dielakkan la terkena penyakit asthma
 
 Setakat ni dah dua kali Amnina jadi macam ni
 
Yang saya panggil...Asthma wanna be
 
 


 
 

Alhamdulillah...Amnina makin sembuh nampaknya

Cuma selera makan masih terganggu

N setiapkali breastfeed Amnina akan muntah!
 
So, Amnina bergantung harap pada bubur n air kosong aje la
 
ORS pun bagi juga..untuk tenaga 
 
 
Kashfina pulak...masih lagi on off
 
Sekarang ni panas semula badan dia
 
Nak tunggu jam 11..baru boleh bagi ubat
 
 
 
Cepat sembuh duhai puteri-puteri kesayangan Mama Baba n Kakak

Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...