AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Friday, January 29, 2010

*~malu*~



Malu...

Setiap orang pasti mempunyai rasa malu...beza pada tebal dan nipis saja...kamu bagaimana? tebal atau nipis rasa malu yang ada dalam diri kamu? hehehe

Dari zaman kanak-kanak sehinggalah ke alam remaja, aku seorang yang pemalu. Sifat pemalu tu mungkin aku warisi daripada mak..coz mak memang seorang yang sangat pemalu...sampai sekarang pun mak masih lagi macam tu. Dulu...kalau ada tetamu datang rumah... aku cepat2 masuk bilik..sanggup berkurung dalam bilik disebabkan perasaan malu yg menebal. Ingat lagi...time tu sekolah rendah, aku terpaksa tolak tawaran cikgu untuk menyertai pertandingan bercerita...sebab aku malu!!!! Bila fikir2 semula...ruginya aku!!! Tapi time sekolah rendah aku sangat aktif bersukan...wakil sekolah dalam banyak acara..olahraga, bola jaring, bola baling, badminton.....macamana aku boleh takde rasa malu pulak yea???? hehehe agaknya disebabkan minat hilang rasa malu...;p

Bila masuk alam remaja...aku memang "control giler2" punyer...malulah konon..;p.....tapi memang aku teramat pemalu time sekolah menengah. Aduhai...kalau diingat2kan semula...kelakar pun ada. Time assembly  aku takkan beratur depan..malu nak berhadapan dengan ustaz2 n ustazah2. Macam tu jg bila dalam kelas...jangan harap aku nak volunteer jawab soalan ker..jadi presenter ker...seboleh2nya aku akan mengelak. Malunya aku nak angkat tangan then nak berdiri jawab soalan. Malunya aku nak berdiri sorang2 kat depan kelas..ohhh no!! Aku rasa time tu mmg aku nie lack of confident...disebabkan perasaan malu yg menebal. 

Alhamdulillah...aku banyak berubah bila aku berada di tingkatan lima. Aku taklah rasa malu sgt..beranilah juga nak jawab soalan, nak pergi jumpa guru...Then bila dah belajar di universiti..aku memang lebih rasa yakin, berani dan perasaan malu pun boleh kontrol. Buktinya...(siap sertakan bukti tu...;p) time belajar di matrikulasi uia..aku masuk pertandingan nasyid...jangan tak percaya...aku jadi vokalis!!! hehehehe..time tu mahallah khadijah (KC)  ada buat pertandingan kebudayaan antara bilik..ada macam2 jenis persembahan..lakonan, nasyid, tarian sufi, fesyen...bilik kami kena buat persembahan nasyid. So aku telah diberi kepercayaan utk lead persembahan tu...hahaha..kelakarnya time tu. Kami nyanyi lagu "damai yg hilang" by Nowseeheart, n lagu "Puteriku sayang" by Hijjaz. Disebabkan suara aku yg merdu bak buluh betung.......;p.....persembahan kami dapat tempat ke-2. Wahhh rasa macam tak percaya jer...tapi itulah hakikat berkat perubahan positif aku....(ye ker..)

 Bila aku melangkah masuk ke main campus...keyakinan diri semakin terbina. Walaupun adakalanya perasaan malu  datang membelenggu..aku cuba sedaya upaya untuk menghindar perasaan itu agar taklah ketara sangat. Maksud aku di sini bukanlah aku nak buang semua rasa malu yang ada...aku juz nak kontrol rasa itu agar tak menggangu perjalanan hidup aku sebagai mahasiswi. Lagipun..aku diberi amanah untuk menjadi Naqibah (leader) untuk program Halaqah di UIA..dan program tu pulak termasuk dalam subjek berkredit untuk student2 baru...so aku kena ubah sikap...baru boleh jadi model...(model????)...hehehe. Banyak juga program yang aku join...berbaloi la juga...n banyak benefits yang aku dapat.

Sekarang nie..bila difikir2kan..aku rasa ada satu karakter yang membuatkan aku dapat mengatasi rasa malu tu...aku punya semangat juang yg tinggi.....cehhhh angkat bakul sendiri la pulak...tapi itu yg aku rasa. Sampai sekarang pun perasaan malu tu kadang2 datang juga...terutamanya kalau mr zorro out station lama...bila dia balik tetiba jer aku jadi malu pulak dengan dia....ahaks....malu untuk bertentang mata....;p

Malu perlu ada dalam diri kerana nilainya positif jika kita tahu di mana perlu diletakkan rasa malu. Lelaki mahupun wanita perlu rasa malu...kalau tiada rasa malu....jadilah seperti makhluk2 yang tiada akal.








Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

2 comments:

etomyam said...

pengalaman dan pendedahan terhadap keadaan sekeliling boleh merubah seseorang individu...bagus tu.. steady..he3

AufaZanKi said...

yea la en jaz..sy pun fikir gitu jg...mcm sy dgn en jaz nie..blum pernah jumpa sy x kisah sgt..x de la nak malu2..haha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...