AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Thursday, January 21, 2010

*lesung batu*

Alhamdulillah..kenyangnya makan soto ayam nasi impit nie..sedap juga la even x cukup bahan..boleh la kalau nak buat jual...hehehe

Masa aku tgh sibuk menumbuk bahan2 soto..suddenly aku terfikir..~kalau hari2 aku dok menumbuk guna lesung batu nie...boleh kurus ni~~*wink*

Cubalah kamu tenangkan diri dan bayangkan...aku tgh menumbuk ketumbar,jintan manis,serai,lengkuas,halia
,bawang.....sampai halus!! lenguh tangan kanan tukar tangan kiri...uishhhh berpeluh la jg sementara nak tunggu lumat bahan2 tu aku kerjakan!

Kamu pernah ker tumbuk bahan2 rempah guna lesung batu? sapa2 yg pernah merasa tu sure memahami apa yg aku rasa...tp kan seronok tau coz itu tandanya kita ni bukan mudah mengalah dan sanggup hadapi cabaran!!! hahahaha boleh gitu???

Aku ada satu lg pengalaman berharga berkenaan dgn lesung batu. Pada suatu hari, aku teringin sgt nak mkn rendang ayam. Bahan2 semuanya ada...cuma satu jer yg takde..kira penting jugalah benda tu...malas nak cakap apa bendanya..kamu teka sendiri yea...:))

Bila benda tu takde...dan tahap mengidam aku terhadap rendang ayam semakin membuak2..so aku pun tekad..aku tetap nak buat rendang ayam tanpa dia!!!

Aku pun ambil lesung batu dan tumbuk segala bahan2 yg diperlukan utk buat rendang. ~~FUHHH mula2 tu rasa mcm fed up sgt2 coz bahan2 x hancur..aku pun tumbuk jer sampai rasa mcm nak terbelah dua pulak lesung tu...tp still x lumat...mmg la cik izzan oii...lain la kalau ada benda tu...

Aku pun mengalah dan berhenti menumbuk. Aku kaut bahan2 tu letak dalam bekas, aku isi air, then aku perah2 mcm perah santan...pastu aku tapis. Aku juz ambil airnya sahaja..n finally masak juga rendang ayam yg aku idam2kan sgt tuh!!

Wa cakap sama lu...menjadi usaha aku tuh! rasa pun mmg rasa rendang tau...xde apa2 yg kurang pun...maybe aku perah bahan2 rempah tu dgn sekuat hati...sampai betul2 jadi hampas!

In conlusion, kalau nak seribu daya kita usahakan..kalau taknak seribu dalih kita utarakan..betul tak??
Aku nak ucapkan terima kasih byk2 kpd lesung batu yg byk berjasa pd aku....hahahahaha..tanpa dia tidak berseri dapur aku..tidak berirama rumah aku....

Untuk kamu...sekali sekala gunakanlah lesung batu yea....sure boleh kurus!!

Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...