AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Sunday, September 5, 2010

~*pelangi petang*~


Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...

( korus )
Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...

Song by: Sudirman Hj Arshat 


Errmmm dah lama rasanya tak berpeluang untuk menikmati keindahan pelangi, ciptaan terindah Yang Maha Esa sebagai hiasan langit. Masa kecil2 dulu selalu juga dapat tengok pelangi, tapi sekarang macam dah tak terasa kewujudannya...atau saya yang agak 'tertinggal'??? Tak taulah...hurmm

Tapi....petang tadi kami sekeluarga berpeluang menyaksikan keindahan pelangi sewaktu dalam perjalanan menuju ke Kuantan. Subhanallah...cantik sangat! Dan Aufa2 pun akhirnya dapatlah mengenali bagaimana sebenarnya rupa pelangi. Selama nie mereka hanya melihat pelangi dalam TV dan buku saja.

Oh ya!! Dah tau ker macamana pelangi boleh terbentuk?? Okay..jom kita check di Wikipedia...
Pelangi merupakan fenomena optik dan meteorologi yang menghasilkan spektrum cahaya (hampir) selanjar di langit apabila matahari bersinar semasa hujan turun. Ia merupakan satu lengkung yang berwarna-warni dengan warna merah di lengkung paling luar dan ungu di lengkung paling dalam. Mengikut urutan, warnanya ialah merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.
Pelangi dihasilkan apabila cahaya terbias melalui titik air di udara. Sebab itulah pelangi selalu dapat dilihat selepas hujan. Ia berbentuk melengkung (bulat) kerana titisan air di udara berbentuk bulat/sfera. Namun biasanya bahagian bawah pelangi itu "terlindung" oleh bumi. Fenomena pelangi ini juga boleh dilihat dengan membelakangi matahari dan menyembur air pada hari yang cerah.



  

 Dan pelangi pun pergi.......

Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

1 comment:

Perempuan Kalis Peluru said...

Karya seni Tuhan. indah untuk disyukuri :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...