AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Friday, June 21, 2013

Cerita tentang solat

Alhamdulillah..selesai solat Maghrib berjemaah dengan Aufa Irdina & Aufa Qistina
 
Syukur sangat...biasanya kena kerah barulah masing2 nak solat
 
Kali ni..dah siap2 ambil wudhuk n pakai telekung
 
Tunggu Mama..nak solat sama2
 
 
moga kalian menjadi anak2 yang solehah...Berjaya dunia akhirat...aameen
 
 
 
Cerita pasal solat...teringat kisah masa berhenti solat di highway
 
Masa tu kami berhenti solat asar
 
Tak buat solat jamak sebab sempat solat zuhur di rumah Mak Abah Kedah
 
Disebabkan dekat RnR tu penuh sangat..sampai takde parking
 
Kami pun solat di surau dekat stesen minyak je la
 
Dan disebabkan telekung Aufa Irdina dah dipacked dalam beg..n susah nak dikeluarkan
 
Makanya...Aufa terpaksalah meminjam telekung Mama
 
Ada jer telekung dekat surau tu...tapi....hmmm faham2 je la kan...
 
 
Lepas saya solat...turn Aufa pulak...
 
Apa ang saya perhatikan...setiap satu rukun solat...lama betul Aufa nak sempurnakan
 
Masa takbiratul ihram..takde la lama sgt..masa tengah baca surah...saya tengok mulut dia terkumat-kamit...kira ok lagi la..saya masih bersabar
 
Tiba masa rukuk...saya tengok mulut dia terkumat-kamit...boleh tahan lama jugak dia rukuk!
 
Masa sujud pun lama!
 
Masa duduk antara dua sujud pun lama!
 
Aih...boleh dikatakan nak habis satu rakaat ada la dalam 4-5 minit!
 
Kalau dah solat asar ada empat rakaat..bermakna Aufa akan solat selama 20 minit la gitu
 
Mak aiii...
 
 
 
Saya macam dah tak boleh sabar
 
Apa lagi..saya pun sound la...
 
"Aufa...boleh cepat sikit tak?"
 
Teruk betul Mama dia ni ek!
 
Anak nak solat..nak khusyuk..boleh jer nak sound suruh cepat!
 
Tapi...bagus betul Aufa Irdina...tak makan hasutan!
 
Hahaaa...dia tetap teruskan solat selama lebih kurang 15 minit
 
 
 
Bila dia dah bagi salam...saya pun cakap..."ok Aufa..jom!"
 
Dah tak larat nak tunggu dah!
 
Sekali dia jawab..."sekejap la Ma..Aufa nak doa!"
 
Alamak! insaf sekejap Mak!
 
 
 
Masuk je dalam kereta..saya pun start membebel dekat Baba
 
Pastu kami pun bercadang nak Tanya Aufa...apa benda yang dia baca..mulut terkumat-kamit dalam solat
 
Kot2 la dia juz berlakon jer kan...yelah...Aufa kan suka berlakon!
 
 
 
Saya tanya satu-satu...lepas takbiratul ihram baca apa?
 
Aufa jawab.."Aufa baca al-fatihah..lepas tu Aufa baca surah al-ikhlas"
 
Gulp! saya terkedu di situ...tapi still taak puas hati
 
Tanya lagi..masa rukuk baca apa?
 
Aufa jawab..."Subhana Rabbiyal 'azeemi wa bihamdih"
 
Allah...dalam hati saya kata.."apa yang aku dah buat ni?"
 
Saya tanya sampai habis satu rakaat...memang betul apa yang Aufa baca!
 
Ya Rabbi...apa yang aku dah buat ni!
 
Under estimate anak sendiri!
 
Astaghfirullahal'azeem...
 
Memang beristighfar la masa tu...
 
Kesian Aufa Irdina...
 
Baba dah gelakkan saya...
 
Dussshhhh! kena kat muka sendiri
 
 
Bila ditanya...kat mana Aufa belajar..
 
Saya pernah ajar dia bacaan dalam solat
 
Cuma dah lama tak tasmik
 
Rupanya...dia belajar di sekolah...
 
Alhamdulillah...syukur sangat2..
 
Cuma bacaan tahiyyat je kena perbetulkan lagi...
 
Insha Allah...
 
 
masa ni Baba baaru balik dari Kelantan..anak2 dah rindu...tak sempat nak tunggu Baba habis solat...
 
 
 
Aufa Qistina pulak...masih belum faham dengan sebenar2 faham
 
Solat ikut mood lagi
 
Baru2 ni kami singgah solat di masjid sebab tak sempat nak solat di rumah..waktu dah nak habis
 
Masa tu dia solat sekali..
 
Bila sampai je rumah...suruh solat Isyak
 
Si kakak menurut perintah...yang dia ni..boleh aje dia jawab...
 
"Adik solat dekat masjid je..dekat rumah Adik tak solat"
 
Amboi! sesedap rasa jer bagi jawapan macam gitu ek!
 
Hehee...takpelah adik...umur tujuh tahun nanti...no excuse ok!
 
 
 
 
Makin besar anak-anak kita...makin besar juga la amanah dan tanggungjawab untuk mendidik
 
Ada pepatah mengatakan..."anak lelaki sukar dididik tapi senang dijaga, anak perempuan senang dididik tapi sukar dijaga"
 
Mudah-mudahan anak-anak kita semua tergolong dalam golongan yang senang dididik dan senang dijaga...aameen

Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...