AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Sunday, June 30, 2013

Sesekali ku rasa teringin...

Saya bukan penggemar pulut

Juga bukan penggemar durian

Tapi..ntah kenapa...

Semalam tekak ni terasa nak makan pulut durian

Kebetulan Mak Kedah ada bagi pulut

Tinggal nak beli santan n durian saja



Alkisahnya....

Saya ni tak pandai masak pulut

Iyelah...tak pandai sebab tak pernah buat!

Memang seharian memikir..masa nak kukus tu kena letak air ke dalam pulut????

Kebetulan...lepas Maghrib semalam Baba call Mak Kedah

Apa lagi...minta tolong Baba tanyakan kat Mak macamana nak masak pulut

Heheee...apa la punya menantu...


So, bila tak tanya sendiri...banyak la soalan yang tak terjawab

Takpelah...saya rendam jer dulu beras pulut tu malam tadi



Sambil2 memikir macamana nak kukus pulut

Saya masak burger untuk dinner malam tadi

Actually, nak try sos salad buah-buahan yang dibawa dari kampung Melaka sejak berbulan2 yg lepas

Kakak yg di kampung tu...katanya takde orang yg makan..so dia suruh saya bawa balik Kuantan

Pun sama la juga...tak tau nak buat apa..simpan buat pekasam!

Bertuah kan!

Potong kubis n carrot, then gaul dengan sos salad tu

Ntah la rasa dia...kurenggg...Baba pun kata kurenggg...

*ntah slang mana la yg sebut 'kurenggg' tu kan*

Pastu jadikan sayur untuk burger

Roti pulak guna roti gardenia...hahaaa...

Itulah namanya burger asal boleh!


Dah makan baru teringat nak snap gambar...takpelah..baru nampak isi daalam burger asal boleh ni...hehee



Oklah...sambung cerita pasal pulut durian

Hahaaaa....ada selingan la pulaak...
 
 

Pagi tadi..lepas solat Subuh...teringat lagi dekat pulut 

Tapi...
 
Saya pun sambung tidur semula
 
Sesuka hati je kan...
 
Terjaga hampir ke pukul 9 pagi..itupun sebab bunyi telefon
 
Aduh! Mak mertuaku telefon..nak tanya...jadi ke kukus pulut!
 
Wakakaaa...padahal menantu dia tengah membongkang!
 
Memang menantu hantu! ;D



Actually masih lagi fikir macamana nak kukus pulut tu

So, saya pun google

"nak kukus pulut kena letak air tak?"

Heh! Jangan gelakkan saya!

Alhamdulillah..bila dah google...bukan setakat itu saja info yang saya dapat...tambah ilmu baru!

Itulah faedahnya meng-google!


Dan...pulut yang dikukus menjadi..tak mentah..dan sedang enak di makan begitu saja! ;p

Bila pulut dah masak...saya google pulak

"cara nak masak santan pulut durian"

Wakakaaa...bukan apaa..saya takut ada cara khas jer nak masak santan tu

Padahal........hmmmm...Ijan oh Ijan!


Dan...akhirnya...siap juga pulut durian sayaa paagi tadi....




Nampak sedap tak????

Fuhhh...saya ni...kalau beli dekat kedai...memang takkan habis saya makan

Tapi...bila dah masak sendiri...

Dua kali saya ulang makan tau!

Sampaikan tekak ni rasa loya sangat!
 
 
Takpelah...saya memang bajet nak puji diri sendiri

Heh!



Petang ni...saya masak lontong pulak

Fuhhh...seharian berlemak-lemak

Setelah sekian lama tak masak lauk yg guna santan

So, maafkan saya...




Lontong ni pun ada kisahnya...

Haih!

Nampak tak apa yg kurang dalam lontong tu?

Nampak tak?

Tak nampak ei...hmmm takpelah..

Actually...lontong tu takde soohun n pucuk tauhu

Kedua2 bahan tu memang rencah utama lontong

Dah beli semalam...tapi..bila dibuka...dah tak elok dah pucuk tauhu tu...berkulat!

Adoyai...geli la pulak..so dengan soohun tu pun saya buang sebab di packed sekali

Pulak tu...masa kuah lodeh dah mendidih...masukkan la kiub buat rasa...

Dah masukkan dua kiub...baru terfikir...

"semalam aku beli kiub ayam n kiub ikan bilis kan?"

Akibat main capai aje..dah termasuk dua ketul kiub ayam dalam kuah lodeh

Alaaaahaaiiiii...tensi tau!

Oleh kerana hati ni degil n taknak kalah...masukkan juga seketul kiub ikan bilis

N kalau dalam kepala ada merry go round lepas ni...tanggung la akibatnya...
 
Alhamdulillah...'ala kulli haal...
 
Kenyang perutku n anak2ku untuk hari ini
 
Statement biasa Aufa2 bila dah makan..."Mama masak sedap!"
 
Oklah anak2ku...thanks for the compliment!


Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...