AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Wednesday, December 11, 2013

Siapa yang anda pilih?


Andai diberi pilihan

Dan harus memilih satu antara beribu

Siapa yang anda akan pilih?



Ada satu cerita di facebook Baba

Tersentap dan tersentuh hati ini bila membaca cerita tersebut

Ianya berkisar tentang pilihan

Begini ceritanya....



★★★★★★★

Seorang penceramah mengadakan permainan kecil kepada tetamu di dewan yang sudah berkeluarga dan meminta 1 orang datang ke depan. 

PENCERAMAH: ”Tulis 10 nama yang paling rapat dengan anda” Lalu lelaki tersebut menuliskan 10 nama, ada nama jiran, orang tua, teman kerja, sahabat, anak dan juga isterinya serta seterusnya. 

PENCERAMAH: "Sekarang sila pilih 7 di antaranya anda ingin hidup terus bersamanya"Lelaki itu memadam 3 nama yang ditulisnya tadi. 

PENCERAMAH: "Sekarang hapuskan 2 nama lagi, sehingga tinggal 5 nama sahaja di papan tersebut."

PENCERAMAH : “Hapus 2 nama lagi.” Maka tinggal 3 nama, iaitu nama orang tua, anak dan isterinya. Suasana dewan menjadi hening, mereka berfikir semua sudah selesai dan tak ada lagi yang harus dipilih.

Tiba-tiba PENCERAMAH berkata: “Silakan padam 1 nama lagi!” Lelaki itu dengan perlahan-lahan mengambil keputusan yang sulit dan menghapus nama orang tuanya.

PENCERAMAH : "Silakan pilih 1 nama lagi!"Lelaki tersebut menjadi bingung. Kemudian mengangkat kapur dan dengan berat hati mulai menghapus nama anaknya dan lelaki itu pun menangis. 

Setelah suasana tenang.

PENCERAMAH bertanya kepada lelaki itu, "kenapa kau tidak memilih orang tuamu yang telah melahirkan dan membesarkanmu, tidak juga memilih anak yang darah daging anda sendiri, sedangkan isteri itu dapat kau cari lagi?"

Semua orang di dalam dewan tersebut terpaku menunggu jawapan dari lelaki tersebut. 

Lalu lelaki itu menjawab: "Seiring waktu berlalu, orang tua saya akan pergi meninggalkan saya, manakala anak jika sudah dewasa akan berkahwin, dan juga pasti akan meninggalkan saya. Sedangkan yang benar-benar boleh menemani saya dalam hidup ini hanyalah ISTERI saya. Orang tua dan anak bukan saya yang memilih, tapi Tuhan yang menganugerahkannya. Sedangkan ISTERI, sayalah yang memilih dari sekian banyak wanita yang ada di dunia ini.” 

Semoga kita semua boleh mengambil hikmah dari cerita diatas. Sayangilah isteri2 anda.

★★★★★★★



Kalau saya....

Saya pilih....

Suami saya!

Oh Baba... I love you so much!!!




Alasan yang sama seperti dalam cerita...

Cuma alasan tambahan daripada saya...

Kerana syurga seorang isteri di tapak kaki suaminya



Tapi...bagaimana dengan suami???

Walaupun telah berkahwin...syurga tetap di telapak kaki ibu

Andai si suami memilih ibu...bagaimana dengan isteri?

Dalam cerita tu...suami memilih isteri...bukan ibu

Fuhhh....sukar sangat sukar...

Nasib baik ianya hanya cerita

Kalau taknak pilih pun takpe...

So, jangan risau yea...

Ini semua poyooooo!!!

Ehhh silap...ini semua sekadar andaian

Dan semuanya seolah-olah berantai dan saling kait mengait

Suami pilih ibunya

Isteri pilih suaminya

Anak pilih ibunya atau ayahnya

At the end...semuanya berkumpul bersama

See...indahnya ikatan kekeluargaan

Indahnya kasih sayang yang Allah kurniakan kepada insan

Oleh itu...bersyukurlah!

ALHAMDULILLAH 'ALA KULLI HAAL...



Baba beli kek chocolate fudge sempena wedding  anniversary kami..thanks a lot! ada lagi...siapa nak? hehe..kesian Baba..nampak sekerat je muka...Aufa yg tolong snap..terpaksa panjat kerusi n panjangkan tangan... :p












Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...