AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Thursday, October 30, 2014

Jeruk epal asam boi


بسم الله الرحمن الرحيم
!السلام عليكم ورحمة الله وبركته


Semalam saya buat jeruk asam boi uols!
Yeah!!!!
Tengah in sekarang ni jeruk asam boi
Kemain meriah kat fb gambar2 jeruk ni
Majoriti yang saya tengok diorang buat jeruk mangga asam boi
Yang jual online pun sama naik!
Senang betul sekarang kan...semua benda kita boleh order n keluarkan duit je...tak perlu kerah tenaga lagi


Saya....mana boleh tengok saja!
Hati ni meronta2 nak buat juga
So, semalamlah hari bersejarah itu..
Bersejarahlah sangattttt...


Tadaaaaa........



JERUK EPAL ASAM BOI


Memandangkan saya tak nampak pun orang jual mangga..so saya gantikan dengan epal

Resepinya sama saja...buah ajer boleh tukar2 ikut selera masing2


RESEPI :

Buah - mangga/epal hijau/jambu/lai
Asam boi
Serbuk asam
Gula - 6-7 sudu
Garam - secubit sahaja
Cili padi/akar - 3-4 biji


Sukatan - ikut rasa n citarasa sendiri ok...


Mula2 sekali basuh la buah yang dipilih tu...then kupas kulitnya




Saya guna buah epal hijau...so memang wajib la dikupas kulitnya dulu

Sebab???

Cer tengok video ni....


Actually, bila kita kikis kulit epal tu akan keluar lapisan lilin yg disapu diseluruh permukaan buah untuk mengekalkan kesegarannya. Ada yg guna lilin yg khas untuk buah n boleh dimakan...tapi mana kita nak tahu kan?? Saya dah rendam dgn air garam pun still ada lg lapisan lilin tu...

Orait! Dah siap kupas kulit epal...cuci la sikit n potong nipis2

Masukkan dalam bekas, campurkan gula dan garam. Gula tu....kalau taknak manis sgt bubuh aje 2-3 sudu kalau buahnya dalam 3-4 biji. Kalau suka manis bubuh la lebih gula. Gitu la kekdahnya..hehe

Campurkan pula asam boi....rasanya sepeket dah cukup kot...lebih kurang 6-7 biji. Saya ni tak makan asam jenis gitu...so bubuh pun sekadar hiasan je kot..nama pun dah jeruk asam boi...kalau tak bubuh memang bukan jeruk asam boi nama dia....kan???

Then, bubuh la cili. Kalau rasa2 tak tahan pedas..bubuh sebiji je dah cukup...buat rasa je...saya mmg insaf sgt...saya bubuh empat biji cili...sudahnya berapi2 mulut ni..berair mata menahan pedas! Fuhhhh...lepas ni mmg nak bubuh sebiji je kot...tak pun tak payah bubub langsung...potong stim betul! Saya memang tak tahan pedas...

Serbuk asam tu boleh bubuh masa nak peram or boleh bubuh masa nak makan nanti. Terpulang.

Saya bubuh sedikit masa nak peram. So, bila dah bubuh semua bahan2...tutup bekas n shake la sekejap...bagi rata n sebati semuanya...takyah beria sangat nak shake tu yea...hahahaha

Last step before ngap!...peram la semalaman...saya peram lima jam je....kes tak sabar nak makan! Heee....



Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...