AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Friday, October 30, 2009

*Malang is not Durian*

Within a week...a lots of things happened...bad things...bad days...soooo bad!!!

Last Sunday...cermin depan altima (nama kereta kami) retak...dah mcm sarang labah2 aku tgk...nak naik kereta pun mcm takut2 jer coz bahagian yg retak tu betul2 bahagian seat aku. AUFA2 aku da tak benarkan duduk depan...takut la mana taukan...malang bukannya mcm durian (sorok mcmanepun tetap berbau!!!). Belum bawa gie workshop lg...next week kata my hubby. Berapa la yg akan terbang tu....hari tu aku ada jg survey di internet harga cermin depan kereta sejenis altima ni...fuhhhh cecah 8ratus...kesian hubby...Apakah yg menjadi sebab keretakan cermin tersebut??? Tanya Aufa....:) 


   Kesian Altima...retak menanti belah...mcm sarang spider



 Selang dua hari selepas kejadian...hari Selasa time maghrib...spek mata hubby pulak patah...gara2 si comel qistina...rasanya baba (hubby) da letak spek mata tu atas rak buku...boleh juga si kenit tu capai...so skrg baba da hilang 2nd eyes la...time driving jer pakai spek mata tu...tangkai spek tinggal sebelah...aduiii duit lagi...pun belum buat lg spek mata baru...baba kata next week...mama buat2 x faham pulak yer...kan baba da kata next week nak buat semua...heeeee....kesian baba...again...Anak2 mama ni nakal yer..nanti mama babab baru tau...




Wednesday 28, 9:15pm...seorang kanak-kanak perempuan yg sangat comel dan cerdik telah ditimpa kemalangan di rumahnya sendiri. Kemalangan itu telah menyebabkan bibir kanak2 yg berusia 2 tahun itu pecah dan bengkak. Kanak2 itu dikatakan suka sgt melompat2 di atas sofa dan memanjat grille. Allahu Rabbi...bertuah betul la anak mama  ni...benjol kat dahi pun x hilang lg...da tambah satu lg tanda. Aufa Qistina ni mmg la berani yg amat n x serik...masa malam kejadian mamanya yg cemas semacam...dia nangis sekejap jer...da siap sapu ubat terus bergelak ketawa seolah2 tiada apa yg berlaku. Tgk aje la pic dia tu...padahal baru jer lepas jatuh...Karakter Qistina mmg berbeza dgn kakaknya, Aufa Irdina. Dia ni nampak jer lembut, ayu n pemalu...tp sebenarnya boleh jadi superwoman ni...



Malang masih lg tidak berbau... thursday 29, Aufa Irdina pula ditimpa malang. Alahai kesian betul...aufa ni sangat aktif. Body tough n tinggi...look like a boy. Maybe aku teringinkan baby boy time ngandungkan dia dulu...hmmm. Tapi hati n emosi penuh dgn ciri2 kewanitaan..so xde la risau sgt..hehe. Back to da story...time tu aku sdg masak. Aufa dgn riangnya berlari2 di dlm rumah...then terlanggar bucu dinding. Aku ingatkan biasa2 jer...so aku juz baca bismillah je la kat dahi yg benjol tu. Time makan...ternampak mcm ada darah kat dahi...aduhh melecet la pulak...aufa ni bila tgk mama pegang botol minyak...serta merta nangis. Penakut!!! cam mama...huhu. Petangnya pulak...aku bawa la AUFA2 ni main kat luar rumah. Sambil2 tu dok berborak dgn kaknor (jiran sebelah rumah). Qistina cam biasa la dok melekap kat aku...malu...tp dlm diam2 merengek suh aku amik moon. Ya Allah..mana la mama boleh amik moon tu adik...macam2 ek keletah anak2 ni. Aufa biasa la...berlari2 kegembiraan n again...terjatuh...dahi benjol lg terkena gate. Besar pulak benjol kedua ni...kesian betul la...Aufa apa lagi..meraung la dia...huh...dugaan betul la minggu ni.



Bila da berturut2 malang menimpa...mula la aku nak fikir yg bukan2. Semalam mengeluh juga aku ni kat hubby...(x baik mengeluh kan)...hmmm. Aku cuba mempositifkan diri...cakap kat hubby...maybe Allah nak ingatkan kita tentang sesuatu yg kita dah lupa...maybe kita da jauh dariNya...maybe itu..maybe ini..macam2 andaian la boleh jadi! 


Moralnya...apa pun yg berlaku..kalau boleh jgn mengeluh. Terima dgn redha dan ambil ikhtibar. Tapi manusia mmg alpa...itulah MANUSIA..kalau nak tau or maybe dah tau...perkataan manusia ni diambil dari perkataan "nasiya" yg bermaksud "lupa or alpa". So hati kita kena kuat utk melawan dan merubah sifat semulajadi manusia ni...:) 


Sekian...Wassalam...:)




Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

2 comments:

Perempuan Kalis Peluru said...

kak..tu asam garam pahit manis kehidupan..
hehehe..teringat zaman nakal time kanak2 dlu *which sekarang tak nakal, okey*
heheh..sbr ye....

AufaZanKi said...

thanx dik...mmg kena bersabar...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...