AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Thursday, December 3, 2009

*DUMA@DOA*

Assalamualaikum....:))
 
DOA...itulah yg sedang bermain di benakku ketika ini. Mungkin kesan daripada kes "doa" yg sedang hangat diperkatakan sekarang..membuatkan aku berfikir mengenai doa. Aku tidak ingin bercerita tentang kes itu...coz i know nothing...takut tersilap fakta...x pasal2 dapat dosa nanti...

**Entry ini adalah untuk memotivasikan diri sendiri, mengingatkan diri sendiri......agar sentiasa berdoa...setiap ketika...UNTUK KAMU.......ambillah ikhtibar jika perlu**


Dalam kehidupan aku sehari2...aku amat memerlukan bantuan. Tanpa bantuan itu aku  rasa seolah2 tiada siapa yg sudi membantu dan menemani aku sepanjang waktu. Bantuan yg aku maksudkan adalah DOA. Aku amat tertarik dgn satu komen daripada rakan facebook mengenai doa...komen drpd *Fadzrul Amry* : 
 
D= Dgn Nama dan KuasaNya kita memohon
O= Org senang ke susah ke..sakit @chat ke mmg kena mohon padaNYa saja
A=Allahu akbar itulaah laungan kita dengar stp hari... SOLAT laah doanya..maka bersolatlaah kita wahai ummat Islam seluruhnya...
 
So impressive....dengan hanya tiga huruf D-O-A dapat diungkaikan pengertiannya secara detail. Sebagai manusia especially muslim...kita diwajibkan berdoa..sebagai tanda kita memohon bantuan daripada Allah Taala. Tiada kuasa lain yg mampu membantu kita selain daripada Qudrat dan Iradat Ilahi. Berdoa...janganlah diwaktu susah atau sakit...berdoalah sepanjang masa. Kadang2 apa yg kita niatkan dalam hati juga merupakan doa..bagi perkara2 yg baik sajalah...n jika niat kita baik ganjaran pahala yg menanti.

Ada pelbagai jenis doa yg boleh kita amalkan dlm kehidupan seharian. As for me...ada byk doa yg menjadi amalan aku. Ada juga doa2 tak rasmi yg turut menjadi amalan aku...tak rasmi?? apakah???...nanti aku cerita okay...:)))

  • Doa ibu bapa - { Rabbi ighfirli wa li walidayya warhamhuma kama rabbayani saghira } I'm very sure semua muslim akan membaca doa ini setiap kali berdoa kan...me too...salah satu cara nak balas jasa ibu bapa adalah dgn berdoa. And abah kedah ada ajar aku...supaya baca doa ibu bapa ni selepas alfatihah di setiap rakaat dalam solat. Abah kedah mmg amalkan sejak dia masih muda lagi...ajaran tuan2 guru abah kedah...alhamdulillah aku amalkan juga doa ni dalam solat. Kamu pun boleh amalkannya...:))
  • Doa Nabi Musa a.s (surah taha:25-29) - { Rabbi isyrah li sadri wa yassirli amri wahlul 'uqdatan min lisani yafqahu qauli...waj'alli waziran min ahli } Aku baca doa ni selepas tahiyyat akhir solat.  Abah kedah juga yg ajar...supaya dipermudahkan jalan dalam bekerja atau apa jua urusan seharian.
  • Doa Nabi Ibrahim a.s (surah almumtahinah:4) - { Rabbana 'alaika tawakkalna wa ilaika anabna wa ilaika al-masir } Doa ni abah kedah yg ajar....aku baca setiap kali lepas solat, setiap kali aku dilanda masalah atau setiap kali insan2 yg hampir dgn aku menghadapi kesukaran..aku akan sedekahkan doa ini kpd mereka. Alhamdulillah doa ini amat mustajab jika diamalkan selalu. 
  • Surah as-syura:19 - { Allahu latifun bi 'ibaadihi yarzuqu man yasyaa' wahuwa al-qawiy al-'aziz } Doa ni aku baca dan tiupkan di ubun2 anak..agar anak2 lembut hati dan berjaya dalam hidupnya. Abah kedah juga yg bagi doa ni....:))
  • Selawat syifa - { Allahumma solli 'ala sayyidina muhammad thibbi al-qulub bidawaaiha wa 'aafiati ajsaadi wa syifaaiha wa nuur al-absaari wa dhiyaaiha wa 'ala aalihi wa sahbihi wa sallim } Aku baca selawat syifa ni selepas solat dan setiap kali anak2 demam or ditimpa apa2 kesakitan..
  • Doa - { Allahumma ij'alli wa zauji wa bintaani wa usrati najihina fi ikhtibarihim wa hayatihim ar-rafahiyyah fi ad-dunya wa al-akhirat } Doa ni aku dapat daripada abah kedah lagi...abah kedah mmg dlm golongan yg arif dlm bidang agama ni...mmg boleh dijadikan sumber rujukan. Doa ni maksudnya - Ya Allah Kau jadikanlah aku,suamiku, anak2ku dan keluargaku berjaya dalam setiap ujian dan permasalahan serta mendapat ketenangan di dunia dan di akhirat..amiin.

Itu adalah antara doa2 yg menjadi amalan aku. Doa yg tak rasmi tu...doa yg selalu aku baca dalam hati...doa secara senyap..hehe. Doa untuk diri sendiri, untuk suami, anak2, ibu bapa, keluarga, saudara mara, kawan2. Biasanya kalau aku tgk sesuatu perkara yg buruk...contoh nya...perangai2 buruk anak2 muda zaman sekarang...aku jadi takut...secara senyap aku berdoa dalam hati agar anak2 aku ditetapkan dan dikuatkan iman agar tidak mudah terpengaruh.  Bila travel...secara senyap aku akan berdoa dalam hati agar perjalanan kami  dan pengguna jalanraya yg lain sentiasa selamat..berulang2 kali aku berdoa dalam hati. Hmmm itulah yg aku maksudkan doa tak rasmi...

Kata-kata juga merupakan doa. Especially yg sudah bergelar ibu atau bapa. Jika kita inginkan kehidupan yg baik...berkatalah yg baik2 saja..jangan byk memperkatakan tentang hal orang lain...takut2 akan terjadi pada diri sendiri.

Aku doakan kita semua sentiasa beroleh keberkatan dan rahmat Yang Maha Esa..amiin...

 
I care about you...i share it with you...if u care...share it with others...because sharing is caring...with luv...:))











Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

6 comments:

along said...

aku berminat dgn pengertian D-O-A.... klau ada yg x jelas lg tu... ermmm fikir2kanlah... amalan yg utama diperhitungkan nanti di akhirat adalah SOLAT. sbenarnya doa iftitah itu juga dlm solat kita pembuka bicara antara kita dgn si DIA... satu lg, kalau kita bersolat berjemaah sebelum makmum beramai2 menyebut "amin"... marilah kita berdoa utk kedua ibubapa kita atau apa2 jua doa @permohonan yg kita hajati krn ramai yg mangaminkan permintaan atau doa kita itu..
wallahua'lam...

IZZAN AUFA said...

betul tu long...a lots of thanx to my abah kedah for the useful knowledge...:))

♥chentatiku♥ said...

"allahmma layyin qalbahu kama layyana daudul hadeed"

tak pernah lekang doa ni.semoga dia pulang~

IZZAN AUFA said...

adik...insyaAllah moga Allah memakbulkan doa itu...amiin

Wan Roslini Wan Ali said...

thanks kak...very useful...

IZZAN AUFA said...

welcome nini....i care about u...:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...