AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Friday, May 7, 2010

~*mak saya*~


Masa saya kecil2 dulu, mak saya garang dan suka berleter. Pantang silap sikit memang akan kena marah, kalau nasib malang akan ada bonus...cubit pastu kena leter. Mak seorang yang cukup berdisiplin, tepati masa, pembersih dan rajin. Kalau tak percaya..kamu datang la kampung saya,  tanya jiran2 merangkap sedara mara saya. Hehehe..betul...saya tak tipu dan yang amat saya kagumi, sampai sekarang mak saya masih begitu..tidak berubah! Tabik spring kat mak!!

mak sedang kacau dodol

Errrmm meh saya sertakan bukti. Setiap hari mak akan bangun tidur seawal jam 5 pagi...sampai sekarang. Mak akan masak air, buat lempeng (menu wajib setiap hari sepanjang tahun...hinggakan Aufa2 pun dah pandai minta lempeng!). Lempeng mak buat memang sedap..kalau tak takkanlah arwah Pak Anjang sanggup datang rumah mak pagi2 sebab nak makan lempeng yang mak buat. (Al-Fatihah buat arwah Pak Anjang...). Sambil2 tu mak akan kemas dapur, kemudian mandi dan tunggu azan Subuh dan solat. Setiap hari mak akan tunaikan solat sebaik saja azan berkumandang di radio, 5 waktu sehari semalam..serius! Sekarang nie, bila balik kampung saya perhatikan mak ada rutin tambahan. Selepas solat Subuh, sambil masak lempeng mak akan dengar tazkirah di TV9 dalam slot "Tanyalah Ustaz". Sambil2 tu mak akan minum kopi..haaa kalau nak tahu, kopi yang mak saya buat pun lain..dan minuman rasmi mak setiap hari sepanjang tahun. Lebih kurang dalam jam 6:30 pagi, mak akan buka semua tingkap. Agaknya mak masih percaya pada petua dulu2...yang mana rezeki mudah masuk. Itulah rutin awal pagi mak setiap hari. Sungguh berdisiplin...puntual...susah betul saya nak ikut perangai mak. Mak pernah cerita...masa kami adik-beradik kecil2 dulu...kami akan mandi, makan dan tidur pada masa yang sama setiap hari. Dan saya perhatikan, mak buat perkara yang sama pada cucu2 yang mak pernah jaga.

Mak seorang yang sangat rajin dan pembersih. Daripada cerita di atas nie pun sudah terserlah kerajinan mak. Saya nak buktikan lagi kenapa saya katakan mak saya sangat rajin dan pembersih. Bila hari dah siang, mak akan sapu sampah dalam rumah, kemas yang mana patut, kemudian sapu sampah kelilling rumah, buang sampah dan bakar. Setiap hari begitu tanpa penat dan jemu. Mak tak boleh tengok rumah bersepah dan kotor...nanti mak akan cakap macam nie " berdurik kaki elah pijak simen (lantai) nie, tak sapu ker??"...dalam nada orang Melaka area pantai. Tak pasal2 kena leter nanti...Oppsss 'elah' adalah ganti nama yang mak guna untuk diri mak, tak tahu mana dapat nama tu sebab nama sebenar mak adalah 'Hazizah'...ada antara cucu2 mak yang mamanggil mak dengan panggilan 'nenek elah'. Sekarang nie saya perhatikan mak akan tadah air basuhan baju untuk membasuh lantai koridor. Kalau kamu nak tahu...mak saya akan basuh lantai koridor setiap hari atau dua hari sekali. Pembersih kan???

Kalau jiran2 ada buat kenduri, sesudah Subuh mak akan pergi ke rumah jiran tu untuk membantu apa2 yang patut. Dan takkan balik rumah selagi kerja tak habis (maksudnya mak bukan jenis yang suka cengelat!). Setiap petang mak akan tolong abah di kandang lembu (itupun kalau abg lim ( abg saya) ada urusan lain di sekolah. Mak akan tolong bersihkan kandang dan sediakan makanan dan minuman lembu sementara abah membawa lembu2 pergi bersiar2 (hahahaha...lembu moden macam tu la kan...). Mak kata...mak jarang tidur pada waktu siang kecuali kalau terlalu penat.

Selepas solat maghrib secara berjemaah dengan Abah, mak akan baring depan TV sambil nak tunggu waktu Isya'. Bila dah selesai solat Isya', mak akan makan malam..mak makan tak banyak..sekadar alas perut. Kemudian mak tonton TV sampailah jam menunjukkan pukul 9:30 atau 10 malam. Waktu macam tu mak akan masuk tidur dan akan bangun pada jam 5 keesokan harinya.

Demikianlah rutin harian mak saya...yang saya tahu sejak kecil lagi begitu, tdak berubah tapi ada penambahan. Dalam usia mak sekarang...68 tahun...mak masih kuat dan gagah melaksanakan semua kerja2 yang telah saya sebutkan di atas tanpa jemu. Biarpun tangan kiri mak sakit akibat jatuh, namun mak sentiasa menafikan malah masih mahu mengangkat barang yang berat2.


Dan yang paling mengharukan saya, mak masih melayan dan memanjakan saya seolah2 saya masih kecil dan belum berkahwin. Malah ada ketikanya saya rasakan ianya lebih special. Itu yang menyebabkan saya selalu terfikir...bagaimanalah keadaan saya jika Allah ingin mengambil semula mak pulang ke pangkuanNya. Bagaimana saya akan hadapi situasi itu kerana saya belum ada pengalaman berhadapan dengan kehilangan orang2 yang paling saya sayang.

Saya sentiasa merasakan doa yang mak sering panjatkan seolah2 sampai kepada saya. Saya rasakan seolah2 diri ini sentiasa dirahmati dan direstui...dan saya yakin itu adalah berkat doa yang mak saya kirimkan buat saya. Sebab itulah saya sedaya upaya untuk membalas kembali doa2 mak saya dengan menitipnya kembali setiap kali solat mahupun setiap ketika. Saya ingin mak saya juga turut marasai apa yang saya rasa bila ada doa yang dikirimkan.
mak bersama Aufa2 & Ariff Fahmi

Ya Rahman Ya Rahim...tolong restui mak dan abah saya. Tolong panjangkan umur mereka dan berkatilah kehidupan mereka..di sini dan di sana. Amin Ya Rabbal 'alamin...


SELAMAT HARI IBU MAK....

Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

7 comments:

suri said...

salam..
orang tua dulu mmg rajinkan..huhu dema mmg tak menang tagan jika berkerja lincah 24 jam..hehehe

suri tak sempat nak storey kisah mak kt blog sb ptg ni dah terus blik umah mak mertua.

sure rindu kat blog..huhuh

bila kak cter kish mak suri pun teringat pd dia jua..huhu

selamat hari ibu utk kak jua

etomyam said...

semoga ibu pn izzan terus dirahmati dan sentiasa dalam keadaan sihat dan bahagia sentiasa..amin...err ada dodol lebih tak..? best woo dodol melaka

aufazanki said...

wsalam suri,
susah betul kita nak ikut cara org2 lama bekerja kan..skrg nie makin lama hidup makin simple...semua dah ready made...
ermm lama jg akak tak balik rumah mak abah kedah...

happy mother's day to u too sayang! hehe

aufazanki said...

en jaz,
terima kasih atas doa yg dititipkan...

dodol..dah lama mak x buat since tangan mak patah...tp kalau en jaz nak..kena la dtg rumah join mak sy kacau dodol! ;)
sy suka makan dodol yg cair yg belum dibubuh gula..rasa lemak n x manis leting! heee

shei said...

tu la mak kita kan..aku x wish pun 'hepy mother day' kt mak pun..ko tau la aku ni cm ne kn..heartless..haha..but mak tetap special d hatiku..aku pn x tau apa akn jd kalu d takdirkn mak x da sblm aku..bla pk pn leh nangis..apatah lg kalu betul2..hmm..harap2 aku tabah..

suri said...

kak org sana ek..
nnti ada rzki harp2 blh le kita jumpa ek..heheh
naik kdah singgahle ke ipoh mali..hehehe

suri said...

singgah kat sini lagi ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...