AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Friday, April 15, 2011

~apa yang diharapkan memang susah nak dapat*~

Lumrah hidup manusia akan sentiasa berharap kepada sesuatu. Sentiasa menginginkan sesuatu menjadi miliknya atau mengharapkan sesuatu menjadi kenyataan. Dan menjadi lumrah juga apabila sesuatu yang diharapkan itu tidak berjaya dimiliki atau tidak menjadi kenyataan. Seperti mengharapkan daun menjadi duit....memang mustahil! Kecuali jika Allah yang berkehendak sedemikian rupa....errrr kalaulah daun boleh jadi duit....alamatnya....memang jadi padang jarak padang tekukur la dunia nie....semua pokok habis ditebang sebab nak ambil daun! :D

Di dalam situsi berharap, perkara paling penting yang perlu kita awasi adalah EMOSI/PERASAAN. Dan yang menjadi tunggak kepada situasi ini adalah REDHA. Emosi yang dimaksudkan adalah samada perasaan suka/gembira tatkala harapan kita tercapai atau perasaan duka/kecewa bila harapan kita hancur berkecai. Sebab itulah kita perlu pupukkan sifat redha dalam diri. Kita redha dengan apa yang telah ditentukan kerana kita hanya mampu berharap dan berusaha untuk merealisasikan harapan kita...namun hanya Dia yang Maha Layak menentukan segalanya. Bila kita redha dengan ketentuan Ilahi, kita dapat mengimbangi diri kita dalam apa jua situasi samada suka atau duka. Gembira bila apa yang diharapkan menjadi nyata...namun tidak sekali2 riak dan bermegah2. Kecewa bila harapan tidak tercapai...namun tidak menyalahkan sesiapa dan tidak melakukan perkara2 di luar batas akal.



Oleh yang demikian.....jadilah seorang yang POSITIF dalam apa jua keadaan. Positif dalam berfikir dan bertindak. Kita juga harus percaya kepada hikmah di sebalik kejadian. Jika apa yang kita harapkan tidak tercapai tentu ada hikmah yang kita sendiri tidak ketahui. Dan ingatlah bahawa itulah tandanya Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang dan Maha Berkehendak terhadap sesuatu.

Jangan putus harap. BERDOA-lah moga Allah berikan yang terbaik dalam hidup kita. Berdoalah moga Allah rawat hati kita yang kecewa itu dan gantikannya dengan kegembiraan2 lain. PERCAYA kepada hikmah Allah.


Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...