AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Sunday, July 21, 2013

Pesanan/Wasiat Baba

Saya memang selalu chatting dengan Baba dekat FB

Hahaa...macam orang bercinta pulak kan

Hari2 jumpa..ofis Baba pun dekat sangat dengan rumah..satu bumbung je pun..bumbung tu maksudnya langit la..langit di UMP..heee

Tapi, kami memang akan chat dekat FB...umpama mcam berborak la..tak dapat face to face...FB to FB pun boleh..

Macam-macam yang kami borakkan dalam chat FB..

Errrr nak tahu ke??? issshhh sebok je....

Alalalala...memain jer... ;p

The most important thing, perkara yang tak terluah masa F2F akan terluah masa chatting

Biasa la...dah 11 tahun kenal pun msih malu2 lg...saya la yg macam gitu..Baba macam tak je! Hahaa
 
Dan masa tengah merajuk pun memang sangat berguna chatting n whatsapp
 
Well...mesti semua orang pun sama dengan kan? Ke...lain? Hehee





Baru-baru ni...hari Khamis kot!

Masa tu dah petang...saya baru nak menyegarkan diri..nak solat Asar then nak masak untuk berbuka puasa

Tetiba Baba bagi statement ni...

"Syg...maybe harap syg boleh copy paste...simpan kat mana2.."
 
Mula-mula baca tu...rasa macm biasa jer
 
Maybe Baba nak minta tolong buat sumthing ni...
 
Saya tak respon apa2 pun..juz menunggu...macam staff menunggu arahan boss... ;p
 
 

suka tengok wajah Baba dalam gambar ni..nampak ayu sangat! ehhh!!! sorry Baba..nampak hensem n macho..kikiki..masa ni Baba dekat obersee...Belgium kot! lupa dah

 
 
 
Selang beberapa minit kemudian Baba bagi lagi statement dekat chatbox 
 
 Allahu Rabbi......Allahu Akbar...
 
Rupa-rupanya Baba minta tolong saya sampaikan pesanan atau wasiat kepada Aufas
 
Pesanan/wasiat tu bila Baba dah takde nanti...means dah meninggal dunia..
 
Masa tu...saya memang tergamam...saya terkedu...
 
Berulang kali saya baca pesanan tu
 
Dan...gugur jua air mata saya...tak boleh nak tahan dah!
 
Masa tu saya fikir...dah dekat ke dengan kematian...Baba dah terasa ke...ya Allah...
 
Memang saya sedih sangat...sampaikan Aufa perasan saya menangis
 
Masa tu juga saya berdoa moga Allah panjang umur saya, umur Baba, umur Aufas, umur Mak Abah Melaka & Kedah, n umur semua yang saya sayang
 
 
 
 
Saya terus ambil wudhuk n solat asar
 
Cuba untuk melawan rasa sebak n pilu
 
Tapi, bila kita tengah solat...kita sedang berhadapan dengan Allah..mana mungkin kita mampu menahan rasa itu..sebab kita bergantung sepenuhnya pada Dia..
 
Memang berjujuran air mata sepanjang solat
 
 
 
 
 
Lepas solat saya terus pergi dapur
 
Dalam keadaan menangis..habaq hang!
 
Over kan! padahal baru jer baca pesanan
 
Kalau betul2 terjadi nanti..macamana agaknya situasi saya...
 
Itulah yang saya fikirkan sepanjang buat kerja di dapur
 
Dalam fikiran saya masa tu..dok memikir bagaimana sepatutnya saya harus hadapi situasi begitu..bagaimana nak kontrol emosi supaya redha..bagaimana nak suntik kekuatan dan ketabahan untuk melalui hidup tanpa Baba
 
Dan sambil tu juga...air mata masih lagi mengalir
 
Sampai bengkak mata saya ni menangis!
 
Ya Mujeebas-saaileen...perkenankanlah permintaan hambaMu yang sangat lemah ini...
 
Berikanlah umur yang panjang untukku dan suamiku serta anak-anak kami, agar kami dapat membesarkan dan mendidik anak-anak kami sehingga mereka dewasa...aameen aameen aameen
 
 
 
 
sama cantik sama padan...hahaaa perasan!
 


Dan...Baba pun balik..

Baba buka je pintu rumah..Aufa terus mengadu..

"Ba, tadi Mama nangis"

Dari dapur saya dengar...ceh! tak boleh nak simpan rahsia langsung!

Saya teruskan masak...sambil menangis...lagi

Baba datang ke dapur pun..jenuh saya nak cover

Tapi memang dah tak boleh nak coverline..sebab mataku sudah bengkak!

Baba ni pulak..saja buat2 tak tahu..pastu tanya kenapa!

Saya tetap la maintain dengan jawapan rasmi saya..."takde apa2.."

Tapi..bila pandang wajah Baba masa tu memang automatically rasa sedih makin bertambah

Aiyooo...awak memang 'benye' la Ijan oi!

*benye tu cengeng*




Tak lama lepas tu Baba datang lagi ke dapur

Aduh! saja je tau Baba ni..juz let me alone tak boleh ke..

Baba tahu sebenarnya..saja je buat2 dunno

Macam biasa la style Baba..alahai...ala2 suami romantis gitu!

Kiss sekali kat pipi..

Haip! jangan ingat bulan puasa tak boleh nak ber-kiss-kiss!

Hahaa..boleh ajer..tapi..jangan la over!

Karang...tak pasal2 kena kaffarah...upppss! 

Cium sebagai tanda kasih sayang yang suci abadi bukan lagi rahsia...kikiki

Allahu Akbar...itu yang menyebabkan hati makin sayu




Alhmadulillah...bila Baba buat macam biasa..saya pun lama2 ok la juga

Berbuka puasa bersama2...tapi sekejap je sebab Baba solat Maghrib dulu

Saya pulak temankan Aufa2 berbuka..then baru la solat

*ayat coverline.. ;p*



Sampai ke saat ini..setiapkali teringatkan pesanan/wasiat Baba 

Emosi saya terusik

Mata pun cepat aja nak berair

Terus saya istighfar dan reset minda

"Terima segala ketentuan Ilahi dengan redha. Namun yang telah ditentukan Ilahi boleh diubah dengan kuasa doa"

Jadi, setiapkali saya teringat saya akan berdoa...moga Allah panjangkan umur kami dan semua yang saya sayang

Itulah sebaik-baik terapi untuk emosi saya itu



terima kasih atas segala-galanya...



Untuk Baba, ketahuilah dan fahamilah

"Kamu adalah sumber kekuatan Mama untuk terus hidup sebagai hamba Allah..berbakti kepadamu sebagai isteri..membesarkan dan mendidik anak-anak kita dengan bersandarkan kepada kata2 semangat dan dorongan daripada kamu..semoga Allah merahmati rumahtangga kita..semoga Allah memanjangkan usia kita..dan semoga Allah melindungi kita serta keluarga kita...aameen"
 
 
 Pesanan/wasiat itu akan di simpan dengan selamat

Tiba masa nanti..akan dititipkan kepada Aufas


Sesungguhnya di dunia ini tiada satu pun milik kita

Semuanya Allah yang punya

Bersyukurlah..atas kurniaanNya

Jangan disia-siakan



Sabda Rasulullah SAW bermaksud,

“Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan dengan berbuat baik kepada ibu bapa.” (Hadis riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tirmizi)
 

Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...