AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Thursday, July 18, 2013

Ragam berpuasa

copy from IluvIslam.com
 
 
 
Tahun kedua mereka belajar berpuasa

Dan hari ni hari ke-9 berpuasa untuk tahun ni

Alhamdulillah..ada improvement 

Mereka makin faham tujuan berpuasa

Malah mereka makin faham akan kepentingan solat



Tapi..biasalah kan..

Karenah dan ragam yang harus dilayan

Sedangkan orang dewasa pun meragam mengalahkan budak kecik!

Eheee...yang itu saya la kot!

Ada masa memang rasa collapse
 
Tahun ketujuh berpuasa sebagai pembekal susu.. kepada anak sendiri sahaja

Memang sangat menduga fizikal dan mental

Alhamdulillah, setakat ni saya masih lagi mampu bertahan







Masa hari ke-2 Ramadhan

Memang lawak sangat la bila masing2 terlupa yang mereka berpuasa

Pagi tu...Kashfina makan biskut tiger susu untuk sarapan
 
 Malas nak bangun..saya juz letak plastik biskut tu dekat atas sofa

Ada la tinggaal 2-3 keping biskut lagi

Tengah syok melayan facebook..tetiba...

"Ma..Adik habiskan ei?"

Sambil menunjukkan plastik biskut dan di mulut Qistina ada habuk biskut!

"Eh..Adik tak puasa ke?"

Done2 muka dia berubah n terus merajuk!

Hahaa...untuk mengelakkan keadaan lebih buruk...saya pun mereka cerita

"Adik terlupa kan..takpe..dulu Mama kecik2 pun pernah terlupa..biasa la tu.."

Sikit-sikit Qistina mula nak senyum n ok semula

Saya tahu dia terlupa

Kesiannya laa...


bertukar uniform..



Yang si kakak pulak lain ceritanya

Balik dari sekolah...lepak dulu depan TV sambil bercerita apa yang terjadi di sekolah

Kashfina la juga pelakon pembantunya...hahaa..

Kashfina mbil tin biskut..dalam tu ada keropok ikan...dia bawa depan TV

Bila Kashfina buka tin tu...tetiba je...

"Aaaaa nak satu!"

Sambil tangan dah nak capai keropok!

Saya pulak automatik ajer cakap.."ehhh Aufa tak puasa ke?"

Sepatutnya..tunggu la dulu kan..nak tengok adegan seterusnya..isshhh

Terus dia malu sendiri...aduiii kesian sangat!

Macam kes Qistina juga..saya reka cerita yang sama bagi mengelakkan mereka rasa down
 
Rasa nak gelak sangat tapi kutahan jua
 
Masing2 terlupa pada hari yang sama pulak tu!
 
Macam berjanji pulak yea!
 
 
Gelak kat sini je la...wakakaaaaaa.... ;p




suasana langit pagi Ramadhan al-Mubarak


Bab solat, saya memang selalu tekankan pada mereka

Kalau nak puasa..kena solat

Itu tandanya kita sayangkan Allah, kalau nak Allah sayang kita...kena la solat n puasa..pastu mengaji..

Nanti kita dapat banyak pahala

Aufa Qistina pun mencelah.."Mama, nanti Adik dapat 100 pahala kan?"



Malam tadi...masing-masing tak ikut saya solat isyak

Lepas jer mengaji masing2 terus simpan kitab Furqan n buka telekung

Katanya nak solat kejap lagi...huuu takpe la anak2...

Mejelang pukul 11 malam..saya tengok masing2 dan kelayuan+kelesuan

Masa tu..memang dah liat la nak solat kan..jenuh nak menyuruh!

So saya pun apa lagi...kasi psycho la kan sama diorg!

"Ok..taknak solat kan..takpe la..siapa tak solat maknanya dia tak sayang Allah"

Then saya tak suruh lagi..saya nak tengok apa reaksi diorg

Allahu Akbar! memang terkesan dekat hati diorg

Slowly..sorang-sorang pergi solat isyak...

Alhamdulillah..syukur sangat!




Tengahari tadi...

Balik dari sekolah, rehat sekejap n Aufa terus mandi n solat tanpa disuruh

Alhamdulillah!

Aufa Qistina masih lagi kena suruh...ada masa jer yang dia pandai buat sendiri

Bila dia dah sudah solat, saya tengok macam tak basah jer muka n tangan or baju!

Nasib la korang dapat Mama yang teliti!

"Adik solat tadi tak ambil wudhuk ke?"

"Tak..Adik terus solat jer..Adik tak larat"

Pulak dah...Allahu Rabbi,,sabar je la..

But anyhow...Alhamdulillah..

N tak lama leps tu..Aufa Qistina merengek nak berbuka puasa

Memeng confirm la tak larat tu..kalau tidak..dia steady je..

Selamat dah berbuka awal hari ni...




Aufa Irdina & Aufa Qistina di zaman kecil mereka..lupa dah masa ni berapa ek umur diorg...3-4 tahun kot! comel sangat!





Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...