AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Saturday, November 23, 2013

Sabsuka sangattt!!!


Sabsuka???

Ingatkan menu org Jepun...

Rupa-rupanya menu Arab daaa...

Nama tu lebih kurang macam Sizuka jer....hahaa


Fisrt time tahu pasal menu ni bila tengok Siti Nurhaliza kesayanganku post video kat instagram

Dah lama dah...ada la dalam sebulan or dua bulan lepas...

Nampak macam sedap la pulak kan...

Lagipun...menu macam ni memang jadi all time favorito!

Apa lagi....pakcik google kan ada...search ajer resepi...

Hurmmm...

Setelah sekian lama menggoogle..baru pagi tadi terbuka hati nak buat!

Punya laaa...hahaaa

Pastu...time hati berkobar-kobar nak buat...time tu juga la barang2 kat dapur out of stock!

Hujung bulan katanya....

Dan perangai saya yg tak sudah2 ni...tetap berdegil...nak  buat  jugakkk!!!

Guna jer barang yg ada...memang selalu macam tu untuk apa2 menu sekalipun...sebabnya unplanned menu...




Oklah...

Punyalah panjang introduction...

Inilah sabsuka yang saya dah tukar bahan-bahannya mengikut apa yg ada kat dapur





Dan disebabkan banyak bahan yang telah ditukar...makanya...tak layak untuk dinamakan Sabsuka

Saya namakan menu ni...

'Sesuka-Hati-Saya'

~@^_^@~


Saya ambil konsepnya saja...

Bahan utama Sabsuka adalah daging cincang...saya guna daging ayam yang saya cincang sendiri...gigih tak??? ^O^

Sabsuka menggunakan tomato puree...saya guna sos cili dan sos tomato...lebihkan sos tomato untuk rasa masam ala2 jer...

Banyak lagi bahan yg saya takde...tapi dalam takde bahan...rasanya tetap terangkatt!!!

Allah...termasuk dalam bakul n angkat sendiri la pulakk....hahaa

Baba kata boleh buat lagi lepas ni...tapi Baba tak bagi letak roti...

Menu asal memang tak lapik dengan roti...tapi saya tengok Siti letak roti saya ikut la....hehee..


Orait! Inilah resepi 'sesuka-hati-saya' :

Bahan asas:

Daging ayam yang dicincang (nak senang beli yg readymade)

2 ulas bawang putih
3-5 ulas bawang merah (kalau ada bawang besar..guna bawang besar saja...sebiji)

Sos cili
Sos tomato
Garam
Lada sulah
Italian herbs
Telur 2-3 biji
Sedikit minyak masak


Cara-cara :

Bawang putih cincang halus
Bawang merah/besar potong dadu

Panaskan minyak masak dalam kuali, tumis kedua-dua jenis bawang sehingga naik bau

Masukkan ayam cincang...gaul sebati

Masukkan garam, lada sulah, italian herbs, sos cili, sos tomato

Kesemua bahan di atas masukkan ikut rasa hati...tiada sukatan spesifik...hehee

Kalau nak rasa manis...letaklah gula sekilo...ehhh sekilo lakk...hahaa..letak la sikit...buat rasa manis2 buah cukup la...tapi saya  tak letak gula...

Agak-agak macam dah masak...tutup  la api gas...

Ok...panaskan oven dengan suhu 180° selama 10  minit

Sapu loyang/bekas dengan marjerin

Roti yang dipotong dua...susun dalam loyang rapat2

Sapu marjerin atas roti

Letakkan ayam yg dimasak tadi atas roti dan ratakan

Kalau ada sosej...letak la...kalau taknak letak pun takpe...tak akan didakwa...hahaabiji

Pastu, pecahkan telur kat mana2 tempat yg anda suka...tak kisah berapa biji telur nak letak...tapi biarlah berpada-pada yea...

Lastly, tabur cheese berbedah...mozarella cheese yg best...tapi yg saya ada hanyalah cheddar cheese...

Dah siap...masukkan dalam oven

Biarkan ia terbakar selama 15-20  minit


Fuhhh....terasa nak buat lagi jer...

Sedap sangattt!!

Selamat mencuba bagi yg berminat nak mencuba resepi 'sesuka-hati-saya' ni....

(~O~)zZ

Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

5 comments:

Unknown said...

waaaa....Nampak pun memang sedappp...boleh try pasni.. =)

AufaZanKi said...

try la...mmg sedap...;)

Unknown said...

jumpa blog nie pon sbb nk cari resepi .. tgk dato ct masak .. hehehhh

AufaZanKi said...

ooo sama la sebab musabab dgn sy..sebab tgk ct buat terus teringin nak buat jg...pengaruh artis sungguh! hee..so awak da buat ke @yana aina?

AufaZanKi said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...