AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Friday, November 29, 2013

Tidak kusangka...


Last week, hari Jumaat

Tiba-tiba kepala ni rasa pusing...rasa  macam nak pitam

Alamak!!!

Risau sangat laa...

Saya  expect macam ada masalah dengan darah

Sebelum solat Jumaat Baba balik rumah jenguk saya

Baba ajak pergi klinik...saya pulak yang taknak

Ingatnya pening biasa je...

Saya pun ignore aje walaupun rasa pening, pusing, mual still on off

Sudahnya...sampai ke hari Isnin...masa tu dah pukul 11 malam...

Jengjengjeng!!!!!!!

Suspend la sangatttt!!!!

Tengah duduk berehat..tetiba rasa pening n pusing

Kalau berdiri time tu..mesti collapse kot!

Isshhh...tak boleh jadi ni...

Cuba makan jus kurma...minum air suam...

Alhamdulillah...awal Baba balik malam tu...pukul 11 kira awal la tu kalau tgh busy...biasanya akan cecah jam 12  tengah malam..

Oleh kerana risaukan keadaan diri...saya ajak Baba pergi klinik 24 jam di Indera Mahkota yg jauhnya 27km dari UMP

Payah betul hidup di bumi Gambang ni...serba serbi jauh...

Minggu ni Baba busy..so seboleh2nya kesihatan saya perlu stabil...demi Aufas...

Bersyukur juga sebab Aufas especially Kashfina & Amnina tak meragam pun...seolah-olah memahami...



Di klinik, saya hanya ditemani Aufa Qistina

Yang lain tunggu dalam kereta sebab Amnina sudah lena....

Dah tengah malam...patient pun takde

So, tanpa perlu menunggu lama...nama saya pun dipanggil

Bila nampak je wajah doktor lelaki ala2 foreigner yg tersenyum n say hi...

"Allah...doktor ni foreigner ke...apa aku nak goreng ni!" - cakap dalam hati je...

Cakap aje la apa yg terlintas di fikiran waktu tu...

"I got headache, I feel nauseous...for about 4 days..."

Sekali......doktor tu cakap...

"wow...lama tu 4 hari!"

Cehhh!!!! tipah tertipu!!! Spontan je saya cakap...

"ehhh boleh cakap Melayu...ingatkan foreigner"

Hahaaaa...kami pun ketawa secara berduet...kahkahkah...sengal!

Dan siasatan pun bermula..hahaa...betul la kan..doktor kan macam polis..kena tanya macam2 dulu..baru boleh buat solution

Check darah... 130/80

Tapi doktor kata normal...maybe masa tu kepala saya pening sket..n sedikit terganggu emosi...

Doktor tanya..ada rasa kebas tangan? yup memang ada...

Doktor tanya...ada minum kopi? yup saya penggemar tegar nescafe...

Doktor tanya...ada skip waktu makan? maksudnya makan tak ikut time? yup selalu sangat...

Okay! berdasarkan simptom2 yang saya alami...pening n pusing kepala, mual, rasa kebas tangan,  selalu sendawa

Itulah tandanya saya ni kena gastrik!!!


yg ni saya google



Fuhhh!!!  sungguh tidak kusangka...

Selama ni tak pernah ambil port pun pasal gastrik

Ingatkan gastrik tu juz sakit perut biasa jer...rupa2nya indah khabar dari rupa...

Teruk juga penangan gastrik ni...

Sampai ke hari ni saya masih belum stabil lagi...









Dua hari lepas...mata pulak buat hal

Kisahnya sebab masuk habuk

Jenuh nak keluarkan...so saya biarkan  ajer..biasanya dia akan keluar sendiri

Pandai masuk pandai la keluar...kekdahnya...hahaa

Sampai ke maghrib..habuk tu berpindah pulak ke bahagian atas mata yg membuatkan mata saya jadi tak selesa...pedih...n tak boleh buka lama2...

Saya gosok2 tenyeh2 mata...basuh dgn air banyak...masih degil nak  keluar si habuk ni

Sampaikan bengkak, merah menyala n kecil jadinya mata sebelah kanan ni...



tanpa sebarang mekap tanpa sebarang edit...inilah wajahku yg kusam...fokus pada mata kanan...time ni hari kedua..still bengkak n berair mata...



Ada yang kata  kena sakit mata

Tapi...takde pulak rasa berdenyut2 or tertarik2 urat mata

Hari ni dah tak bengkak...dah tak merah...tapi habuk tu macam masih ada dalam mata...

Huh! apasal degil sangat nak keluar ni!



Ehhh...rupa-rupanya stress pun boleh menyebabkan gastrik!

Tak percaya cer baca ni...




So...marilah sama2 kita utamakan kesihatan diri kita




Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...