AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Tuesday, April 8, 2014

Ke arah cinta Al-Quran


بسم الله الرحمن الرحيم
!السلام عليكم ورحمة الله وبركته


First blog entry for April 2014

Tak sangka...bulan March hanya satu saja blog entry...bertuah sungguh tuan punya blog ni! Malas bebenau nak update yea....macamana Aufas nak review kisah2 silam diorg nanti??? Hehehe...


Nak cerita tentang Aufa Irdina




Saya dah simpan niat n impian ni lama dah...sejak sebelum kahwin lagi...masa zaman pasang angan2 tu la...hehe...

Kalau boleh..kalau mampu...saya teringin sangat nak asuh anak2 saya supaya kenal dan cintakan Al-Quran. Kalau boleh nak mereka hafaz ayat2 Al-Quran. Tapi...masa tu saya terbayangkan... kalaulah saya ada anak lelaki...

Rezeki saya dan Baba...kami punya empat orang puteri. Alhamdulillah 'ala kulli haal...

Dan dua hari lepas...saya saja je la kata kat Baba...next year lepas habis tempoh implanon...boleh la plan untuk dapatkan baby boy....ehem3....heee

Tapi saya tanya berkias je...."apa petua nak dapat anak lelaki ek?"...forsure la Baba tahu n faham maksud saya kan...hurmm...nampaknya Baba belum ready lg kot....okay...

That is why saya terus divert kan plan saya tu kepada Aufa Irdina. Biar Aufa Irdina yang mulakan. Sebelum tu saya explain dulu dekat Aufa tentang kebaikan dan kebaikan menghafaz Al-Quran. Saya taknak dia rasa terpaksa atau terbeban.

Alhamdulillah...Aufa Irdina faham dan dia rela hati nak buat. Dia rela hati nak hafaz Al-Quran. Bersyukur padaMu Ya Allah...


Tapi...macam biasa la...Aufa mesti nak compare life dia dgn life saya masa kecil dulu..."Masa Mama kecil dulu Mama hafaz Al-Quran tak? Mama baca depan Atok n Nenek ei?"

Saya iyekan aje...untuk bagi semangat kat dia...hehee...padahal...yang sebenar-benarnya...saya hafaz juzu' 'amma sebab masuk pertandingan hafazan aje...teruk kan?? Pulak tu...hafaz ikut suka je...main target2 pulak surah mana yg akan ditanya...sudahnya terkena surah al-fajr...terus kantoi sebab tak hafaz langsung surah tu....dapat la no 2...rezeki ikut usaha la kan...


 

Petang semalam Aufa dah start hafaz surah an-Nas. Lepas asar hafaz surah al-Falaq pulak. 

Slow and steady.

Takde apa nak dikejarkan pun...biarlah dia hafaz ikut kemampuan dia...asalkan kalau boleh...setiap hari nak dia menghafaz. 

Nak hantar ke sekolah tahfiz...semuanya sekolah swasta. Sekolah agama kat Kuantan ni pun semuanya sekolah swasta...takde yg SABK macam dekat Melaka. Pujuk diri sendiri...."kalau awak mampu didik anak orang lain...kenapa rasa tak mampu nak didik anak sendiri?"

Akan saya usahakan selagi terdaya. Dalam mendidik anak2...sebenarnya secara tidak langsung kita sedang mendidik diri kita sendiri. Kalau Aufa menghafaz..saya pun akan menghafaz. Sekarang ni saya boleh la rilex lagi...surah awal2 tu kan surah yg dah biasa...dah sebati dalam diri...tunggu la nanti surah2 yg panjang...masa tu baru la Mama dia pun pening nak ingat ayat..hehe...doa2kan la kami yea...


Sebagai rujukan...

Semoga usaha saya ini memberi banyak manfaat buat Aufa Irdina dan adik-adik dia. Bukan mudah yea....terutamanya bab istiqamah. Hati kena kuat dan kental melawan gelodak nafsu. Sayalah terutamanya...kena kuat mental dan fizikal. 

Dear friends...tolong doakan kami yea...



Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...