AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Monday, February 6, 2012

Terbuku di hati...

Ingin meluahkan sesuatu....tapi tak tahu pada siapa harus diluahkan rasa hati ini. Pada Allah Taala...of course...setiap saat setiap detik...setiapkali hati ini sudah tidak terbendung lg rasa sakit...hanya pada Dia tempat saya mengadu. Saya ingin meluahkan pada yang hampir dengan saya...sesiapa sajalah...namun alangkah sukarnya untuk meluahkan...jadi saya berkira2 mahu meluahkannya di sini...di blog ini...

Bila saya meluahkannya di sini...bermakna saya sudah tidak larat untuk menanggungnya seorang...maafkan saya kepada individu2 yg mungkin terasa dirinya termasuk dalam hal ini. I have to... :(

Apa yg saya alami ini bukanlah berpunca dari diri sendiri. Bukan juga masalah yg dibuat2 atau direka2. Ianya berpunca daripada individu2 yg boleh saya anggapkan sebagai....SELFISH! So sorry for saying this. Apa yg dimaksudkan dengan selfish? Petingkan diri sendiri, tak hirau tentang hati dan perasaan orang lain, yg dia tahu...asalkan matlamat hidup dia tercapai...kehendak diri dia terlaksana...tanpa memikirkan tentang orang lain...dan tanpa menghiraukan hati dan perasaan orang lain.

Bukan sekali, dua kali atau tiga kali saya berhadapan dengan situasi begini. DAH BANYAK KALI! Sehinggakan saya rasa marah pd diri sendiri "kenapalah aku ni bodoh sangat sampai boleh bertahan lagi untuk kesekian kalinya??????". Seriously....ianya telah memberi impak yg besar dalam diri saya.Impak negatif pulak tu..dan akhirnya membawa kepada konflik diri. Sungguh!!! I can't stand it anymore...I feel like I wanna surrender...I wanna let go everything...I'm hopeless!

Seringkali saya yg dipersalahkan...kerana gagal mengawal emosi...terlalu mempertahankan ego dalam diri...menganggap diri terlalu sempurna dan mulia sehinggakan hanya kesalahan orang lain sahaja yg bermain di mata dan minda. Itulah yg kerap diulang2 kepada saya...Allahu Rabbi...hanya Dia Yang Maha Mengetahui betapa hancurnya hati saya bila dilabelkan sedemikian rupa.

Adakah saya yang bersalah kerana gagal mengawal emosi terhadap perkara yg diperlakukan berulang2 kali kepada saya? Masalah yg berlaku mengganggu perjalanan hidup saya...haruskah saya biarkan ia melingkari hidup saya sehingga memusnahkan masa depan saya? Kalaulah perkara itu hanya berlaku sekali...insha Allah saya berani jamin  rasional saya yg akan menguasai diri...sungguh! Tanyalah siapa yg mengenali saya...pasti mereka pun kan memberi jaminan yg sama. Disebabkan ianya telah berulang2 kali berlaku...membuatkan saya jadi memberontak..emosi saya melebihi rasional...namun syukur sangat kepada Yang Esa kerana masih lagi mengurniakan saya kelebihan akal untuk mempertimbangkan segala2nya. Terima kasih Ya Allah...

Salahkah saya mempertahankan sedikit ego yg ada dalam diri saya demi memartabatkan lagi maruah diri saya sebagai insan yang juga layak untuk dihargai...salahkah? Saya adalah manusia biasa...punya maruah diri...punya hak untuk dihargai...punya hak untuk membela diri. Bodohlah saya jika terus menerus membiarkan diri diperlakukan sesuka hati. Bila saya sedang marah...memang saya akan mengambil langkah berdiam diri...namun itu juga disalah ertikan oleh individu2 yang selfish ini. Individu2 ini menuduh saya sebagai ego, tidak mahu meminta maaf. Pernahkah individu2 ini terfikir..siapakah yang mencipta masalah sehingga saya bersikap begini? Tolong jangan menuding jari pada orang lain jika diri sendiri yang memulakannya! Saya juga tak selesa berkeadaan begini..kerana itu bukannya sikap saya...but I have to defend myself. Bila saya yg meminta maaf...individu2 ini tak akan sedar..malah menganggap apa yg telah dilakukan itu betul...sedangkan...hmmm...lalu akan berlaku lagilah masalah ini...

Bila dah jadi macam ni...individu2 ini menganggap saya merasakan diri terlalu sempurna dan mulia. Tidakkah individu2 ini terfikir bahawa dengan melabelkan saya seperti itu sedikit sebanyak telah menampakkan kelemahan diri indidvidu2 ini. Bila saya cuba menyingkap kesalahan2 yg telah dilakukan...dengan harapan individu2 ini akan sedar dan berubah, bila saya mengambil langkah mempertahankan ego...dengan harapan individu2 tidak tegar mempergunakan saya...individu2 ini beranggapan saya telah menganggap diri saya sebagai seorang yang sempurna dan mulia. Saya akui kesilapan saya...dan saya tak pernah menganggap diri terlalu sempurna dan mulia. Saya jadi begini pun...siapa yg memulakannya dulu? Siapa yg telah mengguris hati dan perasaan saya?  Siapa yang telah merampas ketenangan yg pernah menjadi milik saya? SIAPA???? Ya..saya juga ada kesilapan saya sendiri. Saya silap kerana masih terus bertahan dengan individu2 ini. Entahlah...

Hanya doa yang mampu saya panjatkan kepada Yang Esa...semoga masalah ini bertemu noktahnya. Semoga saya dapat mengembalikan ketenangan diri saya. Semoga individu2 ini sedar kesilapan2 yg telah dilakukan terhadap saya dan mungkin orang lain. Semoga individu2 ini positif untuk berubah. Usah terus-menerus mencipta masalah demi masalah hingga mengganggu kehidupan dan ketenangan orang lain. Sesungguhnya doa orang yg dizalimi itu mustajab...renung2kanlah. Apa lagi yg kita ingin dambakan di dunia ini..jika hasil tuaiannya sedikitpun tidak menjamin keselesaan kita di akhirat kelak.

Baru lepas baca artikel Bilakah doaku akan dimakbulkan di laman ilmu favorite saya, http://www.iluvislam.com/. Doa memang menjadi senjata ampuh bagi setiap insan tak kira apa jua agama yg dianuti. Bagi kita yg beragama Islam, doa merupakan penghubung yg paling utuh antara kita sebagai hamba dengan Allah Yang Maha Esa sebagai yang memakbulkan doa kita itu. Semogaa saya, individu2 itu dan kalian memperoleh hidayah dan inayah dari Ilahi..ameen. Ingtlah...dunia umpama ladang, tempat kita menyemai benih dan menabur baja...smoga hasil tuaiannya mencukupi untuk kita tegap berdiri di padang mahsyar nanti. Insha Allah...


Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...