AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Wednesday, January 8, 2014

Kami sayang Chomel!


Baba n Aufas teringin sangat nak bela kucing...tapi saya yang selalu tak bagi...belum bersedia nak hadapi karenah kucing...plus takut! Heee

Tapi...Baba kata..kalau nak bela kucing...kucing tu bukanlah yg dibeli di kedai haiwan...Baba nak bela kucing yang terbuang...yg takde tuan...baru rasa effort nak bela tu menggunung tinggi n berbaloi...hurmm saya sokong 100% cadangan Baba tu...besar pahala kita selamatkan kucing yang terbiar...

Dan inilah yang dinamakan rezeki...

Last week...hari Isnin...30/12/2013...di stesen minyak Petronas Gambang...Baba nampak ada org buang anak kucing dekat sana...berlari Baba nak selamatkan anak kucing tu sebab dia nak menuju ke jalan raya...

Seeloknya saya tidak berprasangka buruk...mungkin org yg membuang anak kucing tu nak selamatkan dia dari terus berada dalam bahaya...mungkin ibu kucing tu dah mati digilis kereta n anak kucing tu terselamat n org tu terus bawa dia ke tempat yang lebih selamat iaitu stesen minyak...who knows! Positive...it's better!

Dan sudah termaktub jodoh kami dengan anak kucing tersebut....Alhamdulillah 'ala kulli haal...


Baba terus bawa balik rumah anak kucing tu....


First time.. meet & great...saya n Aufa Irdina tengok dari jauh je...hee


Alangkah gembiranya Aufas masa tu...memang diorang nak sangat bela anak kucing tu...nasib baik sangkar hamster masih ada n sangkar tu besar...boleh la anak kucing menumpang di situ...


Punya la mengadap...


Kalau dah namanya anak kucing...sah2 la akan mengeow2 mencari ibunya. Macam gitu la yg terjadi pada anak kucing yg Baba jumpa tu. Oh ya...kami namakan dia Chomel.

Kesian sungguh kami tengok Chomel masa tu...memang dia betul2 tercari2 ibu dia...Allahu Rabbi...tak pasal2 bergenang air mata nak cerita pasal ni...memang saya sebak sangat bila teringat keadaan tu...Chomel masih terlalu kecil...maybe belun sampai sebulan pun umur dia...

Kat rumah ni...yg berani pegang n usap2 Chomel...hanyalah Baba n Aufa Qistina...tp sekarang ni kesemua Aufa dah berani pegang n main dgn Chomel...tinggallah saya jer yg belum berani lagi...

Chomel...manja sangat dengan Baba...masa mula2 tu..kalau nak bagi dia berhenti mengeow...Baba la yg pura2 jadi ibu Chomel...bagi Chomel duduk atas badan Baba...main2 dgn tangan Baba...barulah Chomel senyap n boleh tidur..dia dah kenal dengan bau Baba...

Teringat masa first night Chomel tidur di rumah kami...dia tak henti2 mengeow..seolah2 mencari sesuatu...maybe dia nak menyusu dekat ibu dia..ada ke Aufas suruh saya susukan Chomel...hahaaaa...tak pasal2 jadi anak susuan pulak nanti..  :p

Baba bagi suggestion...try letak teddy bear dalam sangkar...n it's work! Masa tu...betapa kesiannya bila Chomel pandang mata teddy bear sambil mengeow...agaknya dia fikir itu ibu diaa...kesiannya la...




At last...Chomel lena di sisi teddy bear... :(


Pukul 4 pagi..Chomel mengeow lagi...Baba yang terpaksa bangun n bagi Chomel tidur sebelah Baba...rasa macam dah ok...Baba letak semula Chomel dalam sangkar n Chomel kembali lena...

Masa tu la air mata saya tak boleh nak tahan lagi...saya menangis beria2 mengenangkan nasib Chomel...itu tara haiwan...kalau jadi pada manusia...anak kecil yang tak tahu apa2...apatah lagi kan? Sekali...Baba perasan daa...sebab terdengar saya soksek...Baba tanya..."sayang menangis ke?"...mula2 tu taknak mengaku...sebab saya tutup muka saya dengan selimut...tapi..suara pulak dah jadi sengau...macamana nak sorok lagi...done2 Baba gelakkan saya..cehhh!!! Baba kata...dia pun sedih juga...cuma biasa la kan...takkan nak menangis sama macam perempuan...tak macho gitu! :p




Hari demi hari...Chomel makin selesa dengan kami...makin dapat terima hakikat yg dia dah takde ibu...dan yang paling penting...Chomel makin pandai menyesuaikan diri dengan dunia baru dia sekarang...bersama kami...Alhamdulillah 'ala kulli haal...


Dah seminggu Chomel tinggal dengan kami...Aufas suka sangat la...celik je mata...Chomel yang dihadapnya dulu...kengkadang over sgt cara Aufas melayan Chomel...diikatnya tali skipping kat leher Chomel then dibawa berjalan...nasib baik la saya perasan! Kalau main kat depan rumah...sebok nak bawa Chomel sekali...naik rimas agaknya Chomel tu! Hahaa...



Aufa Amnina pun sama naik jer dengan kakak2 dia...bangun tidur terus cari kucing!







Baru-baru ni belikan sangkar baru untuk Chomel...nak bagi dia selesa sikit...malam tadi Baba ikatkan baby barbie milik Kashfina kat sangkar...peneman Chomel bersama Hello Kitty hitam...




Moga Chomel dapat membesar bersama kami di sini..

Kami sayang Chomel!

Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...