AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Tuesday, January 21, 2014

Suri rumah...


!السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Pagi-pagi ni..apa lagi nak buat...lepas Aufa2 pergi sekolah n Baba pergi kerja..

Biasanya saya sambung tidur...memandangkan Aufa yang lagi dua org tu still belum bangun lagi..

Lagipun...saya kena cover tidur waktu malam yg selalu saja tak cukup 6-8 jam

Well...itulah untungnya jadi suri rumah ni...boleh qadha' tidur! Hahaa

Oh ya...bila sebut pasal suri rumah ni kan...saya teringat satu cerita...kisah saya sendiri...

Begini ceritanya...*ala2 story teller*... heh!

Masa raya puasa tahun lepas...lokasinya di kampung halaman saya di Melaka. Macam biasa...kami sekeluarga pergi berhari raya di rumah sedara mara terdekat..dekat sebuah rumah ni bercampur la semua suku sakat family belah Abah..ada seorang hamba Allah merangkap sepupu saya ni memulakan perbualan..hurmmm..harap maaf..penulisan saya agak skema pulak kali ni yea.. :p

"Awak tak kerja? Duduk rumah jaga anak je la? Isshhh..rugi la..belajar tinggi2 tapi tak kerja..baik awak kerja...rugi!"

Itu yang saya dapat masa tu...dia tanya saya jawab..cuma jawapan yang nak saya highlight bila dia kata rugi tak kerja sebab dah belajar tinggi2...belajar tinggi2 tu faham kan maksudnya...belajar sampai ke menara gading...err faham tak menara gading??? Maksudnya belajar sampai ke universiti....heee saja je banyak tanya...nak release rasa sentap dalam hati...

Bila dia cakap macam tu...hati saya rasa macam kena pegang...kena genggam..dari hati terus ke mata...selalunya dari mata turun ke hati kan...kali ni tidak! Hati yg tersentap dulu..terus pegi ke mata...bergenang air mata ko! Terus saya jawab...dengan tenang...dengan senyuman...seriously saya buat gitu..untuk melindungi kekusutan hati...saya jawab...

"Tak la kak...saya tak rasa rugi pun. Ilmu yg saya ada ni saya curahkan sikit2 dekat anak2 saya..."

Macam gitu la saya jawab..kalau ikutkan hati saya nak jawab panjang lebar...tapi saya bukan macam tu kot...terus hamba Allah tu senyap. 

Saya kenal dia...cuma saya tak rapat n dia bukan dari batch saya...maksudnya di kalangan sepupu...so background dia saya tak tahu...

Bila saya selidik...baru saya tahu...hamba Allah itu adalah sama statusnya dengan saya...belajar tinggi2 tapi terpelosok ceruk dapur!

Ohhh...dalam hati saya ni selalu aje berkata2...ala2 memujuk n mengingatkan...setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah n tujuan...saya fikir...kenapa dia cakap macam tu...sedangkan dia pun sama aje dengan aku...

Ya..mungkin bagi pihak dia...dia rasa sangat rugi

Bagi pihak saya...saya tak akan menganggap ianya satu kerugian...kerana secara hikmahnya...bila saya tak bekerja...saya dapat menumpukan 100% pada family...bukannya saya duduk rumah goyang kaki...macam2 kerja saya buat termasuklah menjadi guru kepada anak2 saya. 

Anak2 saya mula mengenal ABC, 123, ا ب ت...hasil dari tunjuk ajar saya sendiri...sekurang-kurangnya saya rasa puas hati...saya dapat lihat anak2 membesar depan mata saya sendiri...anak2 boleh membaca al-quran, boleh solat hasil didikan saya... walaupun banyak kekurangan..namun saya tetap berusaha untuk memberi yang terbaik...dan akan sentiasa berusaha tanpa kenal erti putus asa...

Apapun...saya tetap ingin berterima kasih kepada hamba Allah tersebut...kerana mengingatkan saya tentang keikhlasan dan niat sebenar dalam menuntut ilmu...


Teringat perkataan RUGI...saya jadi tak tenang juga sebenarnya. Yelah kan...insan yang berpenat lelah menyekolahkan saya...berhabis duit untuk saya belajar hingga ke universiti...takkan senang2 je saya nak biarkan macam tu...seolah-olah tak mengenang jasa pulak kan...


Tergerak hati saya nak bertanya pada Mak...adakah Mak rasa kecewa bila saya memilih jalan untuk tidak bekerja...Mak jawab...


"Itu memang tanggungjawab Mak...membesarkan kau...sekolahkan kau...sampai kau dah berjaya...Mak dah jalankan tanggungjawab Mak...kau nak kerja ke tidak...terpulang dekat kau"


Itulah jawapan Mak...Alhamdulillah...terima kasih Mak...moga Mak redha dengan segala apa yang curahkan pada saya...


Dan sebagai anak...walaupun telah berkahwin...saya takkan pernah lupa akan segala jasa Mak Abah...akan kubalas selagi terdaya..kalaupun bukan dengan wang ringgit...ada jalan lain...insha Allah..semoga Allah redha...


Itulah kisahnya...

Bukan mudah untuk hidup...dan jangan ambil mudah tentang hidup...berpada-padalah!






Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

1 comment:

Su said...

On9 biz. Usahawan gak tuh. Dah jimat no need orang gaji. Kang ngorat laki pulak. Kikiki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...