AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Wednesday, July 21, 2010

sebelum beli harga lain, bila bayar harga lain pulak!!!

Baru2 nie sy mengikut suami pergi ke Kuala Lumpur selama tiga hari. Kami menginap di 'rumah hinggap' kami yg terletak di Pandan Indah....rumah kakak saya...hehe. Bila dah berada di KL...memang tak lengkaplah kalau kami tak menjelajah tempat2 'wajib' kami setiap kali datang ke KL...hehe. Antara tempat wajib kami adalah Jusco Wangsa Maju dan Alamanda Putrajaya. Walaupun takde apa2 pun nak beli kami akan tetap pergi ke sana untuk mencuci mata dan menguruskan kaki...hahaha.

 kami yg shy2 cat! ;D

Actually bukanlah tempat2 ini yg menjadi topik saya untuk entri ini. Tapi saya ingin kongsikan pengalaman yang berkaitan dengan membeli, membayar, harga barang dan sikap. Ada 3 cerita yang ingin saya kongsikan di sini yang berlaku pd saya sepanjang saya berada di KL selama 3 hari :

1. Berlaku di Carreour Ampang. Harga sepasang baju bayi yang hendak di beli adalah RM25 pada tanda harga. Tapi bila discan di kaunter pembayaran harga baju itu menjadi RM55...barcode yang sama dgn yang telah dilabelkan pada baju. Kami hanya perasan perbezaan harga ini setelah pulang ke rumah dan meneliti  resit pembelian. Bayangkanlah...kami dah rugi RM30!! Memang tak munasabah langsung!! Jadi, keesokan harinya adik saya pun pergi semula ke Carrefour Ampang untuk menuntut kerugian kami..(sebab baju baby tu baju anak dia..so dialah yg kena pergi..hehe). Alhamdulillah...kami dapat semula RM30 itu... :)

2. Berlaku di Carrefour Ampang juga. Harga sepasang baju tidur kanak2 yang hendak dibeli adalah RM29.90. Anak budak tu....(sapalah agaknya ye???? hehe) ada 2 orang..jadi kenalah beli 2 pasang baju. Jumlahnya RM59.80. Bila nak bayar di kaunter..malangnya ada masalah pulak! Barcode tak boleh nak scan...so cashier in charged pun contact PIC untuk settlekan problem yang ada. Agaknya lama sgt menunggu...(mmg lama pun!)...si cashier tu pun panggil staff yg kebetulan lau di situ untuk membantu dia mencari baju yang sejenis dengannya utk di scan. Lebih kurang 10 minit jg menunggu..then barulah ok. Bila balik rumah n check resit...aiyooo problem lg!!! Rupa2nya harga yang di scan x sama dengan harga sebenar baju yang saya beli. Harga yang si scan adalah RM19.90x2= RM 39.80. So saya untung RM20!!! Tapi...saya tak refer pun pada Carrefour....jahat tak saya??? Saya anggapkan itu harga yang perlu mereka bayar kerana saya menunggu lama...hehehe...

3. Berlaku di Parkson Alamanda Putrajaya. Semasa di kaunter pembayaran saya tengok cashier tu macam ada buat silap. Instinct saya selalunya tepat tau! betul...hehe. So saya tunggu dia settlekan semuanya n saya bayar n saya pun segera tengok resit. Memang betul!!!! Cashier tu terlupa or terlepas pandang..kalaulah saya buat dunno jer memang rugilah Parkson RM30!!! Well, saya pun bukannya orang jahat..n taknak ulangi sikap jahat saya...dengan jujurnya saya pun pergi semula ke kaunter n terangkan pd mereka...settled!!!


Pengajaran buat saya n mungkin untuk kamu. Teliti setiap apa yang kita ingin lakukan, apa yang orang sekeliling kita lakukan dan semua yang ada kaitan dengan kita. Insha Allah kita takkan rugi...hehehe.


Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

2 comments:

annurdhati said...

kalau kita tak tengok balik resit after bayar mmg silap besar tu sbg pengguna dan pembeli..kdg2 diorang ni kurangkan harga barang lain tp dlm masa yg sama naikkan harga brg lain..selalu macam tu lagi2 klu time sale..berhati2lah semua...

suri said...

huhu..sli suri pge econsave mmg slu mistake sb pekerja dia sering tukar ganti org baru..slu kami akan cek kat luar kedai ngheee..

apapun kena hati2 kan hehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...