AufaZanKi

My photo
Special Thought For The Super Special Persons In My Life

Friday, July 27, 2012

Bila mereka berpuasa : Solat dan Puasa




Perkara yang selalu saya titik beratkan kepada Aufa

"Kalau nak puasa...kena solat"

Biarpun kadang-kadang tu liat juga Aufa nak solat

Bila dah penat dan tak larat

Muka pun jadi tak ikhlas jer...

Saya pun...apa lagi...

Mula la berdrama..

"Kalau taknak solat...Aufa tak payah la puasa"

"Aufa kan anak yang baik..."

Cium sikit dekat ubun-ubun kepala dia...

Anak-anak ni...kalau kita puji or bagi galakan

Memang menjadi punyalah!

Aufa...bila dengar Mama puji dia

Senyum sampai ke telinga la dia!

Terus nak solat!

Insha Allah Aufa...you are always do...



Itulah yang selalu saya praktikkan kepada Aufa

Sebab...saya percaya...

KATA-KATA ADALAH DOA

Apa salahnya puji anak sendiri kan...

Bagi mereka galakan dan motivasi

Dalam masa yang sama...apa yang kita puji tu...niatkan untuk kebaikan

Bukan untuk menunjuk-nunjuk or riak

Samada disedari atau tidak...

*saja saya nak mention di sini..segala apa yang saya cerita tentang dunia saya bersama anak-anak saya adalah untuk kenangan anak-anak saya di masa hadapan, dan sekadar perkongsian...berharap agar tiada yang negatif dalam berprasangka*



Hari ketujuh berpuasa...


@ Pizza Hut ECM...layan selera orang yang baru nak belajar puasa...dapat la Mama menumpang dua kaki...bestnya cheesy bite!

Aufa Irdina...baru 2 hari kantoi. Aufa Qistina...mengamuk bila tak dapat makan! hahaa...sudahnya tak payah la puasa dik! you're not ready yet!

Menjenguk anak bulan Ramadhan di tepi pantai nan indah. Port biasa macam last year..hehee


Malam tadi Aufa Qistina tanya lagi...

"Mama...pahala tu ada dekat atas ei? (sambil tunjuk langit). Pahala tu bentuk dia star ke? (saya geleng kepala)...circle ke? (geleng kepala lagi)...ooo triangle ei? (then baru la saya jawab)..."pahala tu kita tak nampak...Allah jer tahu" (jawapan edisi mengantuk)





Facebook Comment Source : Saya Khai, Jadi?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...